telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Matematické vzdělávání
Učivo
Úvod do studia, opakování a prohloubení učiva základní školy, 25 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
provádí aritmetické operace v množině reálných čísel
-
používá různé zápisy reálného čísla, znázorní na číselné ose
-
používá absolutní hodnotu reálného čísla, zná její geometrický význam
-
řeší praktické úlohy s využitím procentového počtu
-
rozlišuje číselné obory - N, Z, Q, I, R
-
efektivně provádí numerické výpočty
-
odhaduje a vhodně zaokrouhluje výsledky numerických výpočtů
-
využívá vlastností goniometrických funkcí pravoúhlého trojúhelníku při řešení úloh z fyziky a mechaniky
-
využívá trojčlenku při řešení úloh na přímou i nepřímou úměrnost
-
účelně využívá kalkulátor
-
zapíše a znázorní číselný interval
-
chápe pojem množina a ovládá základní operace s množinami
-
zná a umí používat Pythagorovu větu
-
využívá dělitelnost čísel
-
provádí operace s číselnými intervaly
|
- číselné obory, početní operace
- absolutní hodnota reálného čísla
- číselná osa, číselné intervaly
- základní pojmy o množinách
- pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, trigonometrie
- poměr, úměra
- užití procentového počtu
|
Mocniny a odmocniny, 20 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
provádí operace s mocninami a odmocninami
-
rozlišuje číselné obory - N, Z, Q, I, R
-
odhaduje a vhodně zaokrouhluje výsledky numerických výpočtů
|
- mocniny s přirozeným exponentem
- mocniny s celým exponentem
- odmocniny, mocniny s racionálním exponentem
|
Algebraické výrazy, 25 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
provádí operace s mnohočleny, lomenými výrazy, výrazy obsahujícími mocniny a odmocniny
-
určuje definiční obor výrazu
-
rozkládá mnohočleny na součin
-
umí dosadit číselnou hodnotu do výrazu
|
- operace s mnohočleny
- rozklad mnohočlenů
- lomené výrazy
- výrazy obsahující mocniny a odmocniny
|
Lineární rovnice, nerovnice a jejich soustavy, 25 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
řeší lineární rovnice, nerovnice a jejich soustavy, diskutuje o jejich řešitelnosti nebo počtu jejich řešení
-
třídí úpravy rovnic na ekvivalentní a neekvivalentní
-
převádí jednoduché reálné situace do matematických struktur, pracuje s matematickým modelem a výsledek vyhodnotí vzhledem k realitě
|
- lineární rovnice
- soustavy lineárních rovnic
- lineární nerovnice
- soustavy lineárních nerovnic
- vyjádření neznámé z technického vzorce
- slovní úlohy
- lineární rovnice a nerovnice s absolutní hodnotou
|
Kvadratické rovnice a nerovnice, 20 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
třídí úpravy rovnic na ekvivalentní a neekvivalentní
-
převádí jednoduché reálné situace do matematických struktur, pracuje s matematickým modelem a výsledek vyhodnotí vzhledem k realitě
-
řeší úplné i neúplné kvadratické rovnice a nerovnice, diskutuje o jejich řešitelnosti nebo počtu řešení
-
rozloží kvadratický trojčlen na součin
-
řeší iracionální rovnice, zohledňuje neekvivalentní úpravy při jejich řešení
|
- úplná a neúplná kvadratická rovnice
- vztahy mezi kořeny a koeficienty
- rozklad kvadratického trojčlenu
- rovnice s neznámou pod odmocninou
- kvadratické nerovnice
- nerovnice v součinovém a podílovém tvaru
- slovní úlohy
|
|