telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Matematické vzdělávání

Matematika
1. ročník (3 1/2 týdně)
povinný
2. ročník3. ročník4. ročník
Učivo

Úvod do studia, opakování a prohloubení učiva základní školy, 25 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • provádí aritmetické operace v množině reálných čísel
  • používá různé zápisy reálného čísla, znázorní na číselné ose
  • používá absolutní hodnotu reálného čísla, zná její geometrický význam
  • řeší praktické úlohy s využitím procentového počtu
  • rozlišuje číselné obory - N, Z, Q, I, R
  • efektivně provádí numerické výpočty
  • odhaduje a vhodně zaokrouhluje výsledky numerických výpočtů
  • využívá vlastností goniometrických funkcí pravoúhlého trojúhelníku při řešení úloh z fyziky a mechaniky
  • využívá trojčlenku při řešení úloh na přímou i nepřímou úměrnost
  • účelně využívá kalkulátor
  • zapíše a znázorní číselný interval
  • chápe pojem množina a ovládá základní operace s množinami
  • zná a umí používat Pythagorovu větu
  • využívá dělitelnost čísel
  • provádí operace s číselnými intervaly
- číselné obory, početní operace
- absolutní hodnota reálného čísla
- číselná osa, číselné intervaly
- základní pojmy o množinách
- pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, trigonometrie
- poměr, úměra
- užití procentového počtu
Mocniny a odmocniny, 20 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • provádí operace s mocninami a odmocninami
  • rozlišuje číselné obory - N, Z, Q, I, R
  • odhaduje a vhodně zaokrouhluje výsledky numerických výpočtů
- mocniny s přirozeným exponentem
- mocniny s celým exponentem
- odmocniny, mocniny s racionálním exponentem
Algebraické výrazy, 25 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • provádí operace s mnohočleny, lomenými výrazy, výrazy obsahujícími mocniny a odmocniny
  • určuje definiční obor výrazu
  • rozkládá mnohočleny na součin
  • umí dosadit číselnou hodnotu do výrazu
- operace s mnohočleny
- rozklad mnohočlenů
- lomené výrazy
- výrazy obsahující mocniny a odmocniny
Lineární rovnice, nerovnice a jejich soustavy, 25 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • řeší lineární rovnice, nerovnice a jejich soustavy, diskutuje o jejich řešitelnosti nebo počtu jejich řešení
  • třídí úpravy rovnic na ekvivalentní a neekvivalentní
  • převádí jednoduché reálné situace do matematických struktur, pracuje s matematickým modelem a výsledek vyhodnotí vzhledem k realitě
- lineární rovnice
- soustavy lineárních rovnic
- lineární nerovnice
- soustavy lineárních nerovnic
- vyjádření neznámé z technického vzorce
- slovní úlohy
- lineární rovnice a nerovnice s absolutní hodnotou
Kvadratické rovnice a nerovnice, 20 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • třídí úpravy rovnic na ekvivalentní a neekvivalentní
  • převádí jednoduché reálné situace do matematických struktur, pracuje s matematickým modelem a výsledek vyhodnotí vzhledem k realitě
  • řeší úplné i neúplné kvadratické rovnice a nerovnice, diskutuje o jejich řešitelnosti nebo počtu řešení
  • rozloží kvadratický trojčlen na součin
  • řeší iracionální rovnice, zohledňuje neekvivalentní úpravy při jejich řešení
- úplná a neúplná kvadratická rovnice
- vztahy mezi kořeny a koeficienty
- rozklad kvadratického trojčlenu
- rovnice s neznámou pod odmocninou
- kvadratické nerovnice
- nerovnice v součinovém a podílovém tvaru
- slovní úlohy