telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazykAnglický jazykNěmecký jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník (1 + 2 týdně)
volitelný (Cizí jazyk)
Učivo

Klima, počasí, 15 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyměňuje si informace, které jsou běžné při neformálních hovorech
Konverzace
- jaké je dnes počasí
- popis jednotlivých ročních období
Gramatika:
- skloňování přídavných jmen po dalších zájmenech a číslovkách
- párové spojky
Rakouská a švýcarská literatura, 15 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • uplatňuje různé techniky čtení textu
Konverzace:
- nejvýznamnější představitelé a jejich díla v Rakousku
- nejvýznamnější představitelé a jejich díla ve Švýcarsku
Gramatika:
- trpný rod
- několikanásobný zápor
- možnosti českého překladu „ani“
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Česká republika, 15 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • zaznamená vzkazy volajících
  • vyplní jednoduchý neznámý formulář
Konverzace:
- hlavní město
- další důležitá města
- historie
- zajímavosti
- významné osobnosti
Gramatika:
- ukazovací zájmena der, derselbe, derjenige
- vztažné věty uvozené tázacími zájmennými příslovci, tázacími příslovci a zájmeny
- rozvité příčestí přítomné a minulé v přívlastkovém postavení
- tvoření vztažných vět z participiálních vazeb a naopak
Doprava v německy mluvících zemích, 15 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí
  • ověří si i sdělí získané informace písemně
Odborná němčina:
- druhy dopravy se zaměřením na silniční
- zajímavosti z dopravy
- významné dopravní uzly apod.
Gramatika:
- kolísání pomocného slovesa v perfektu
- dvojice tranzitivních a intranzitivních sloves
- plusquamperfektum
- časové věty
Životní prostředí, 15 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
Konverzace:
- globální oteplování
- skleníkový efekt
- ohrožené druhy
- jak zlepšit životní prostředí
- odpady
Gramatika:
- konjunktiv plusquamperfekta
- vedlejší věty podmínkové
- přirovnávací způsobové věty (als ob)
- vedlejší věty účinkové (zu…, als dass)
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí

V autoškole, 15 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele
Odborná němčina:
- první hodina, pedál, brzdit, rozsvítit světla, upravit zpětné zrcátko apod.