Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
• ovládání spisovného jazyka
• rozvíjení mluveného a psaného vyjadřování
• vytváření citlivého vztahu k jazyku jako složce národní kultury
• zdůrazňování komunikativní funkce jazyka
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• seznámení s literárními díly a jejich interpretace
Charakteristika učiva
• ovládat pravidla českého pravopisu
• provádět slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru
• pochopit význam pojmenování
• provést syntaktickou analýzu věty a souvětí
• prokázat porozumění textu
• rozeznat základní charakter textu
• analyzovat výstavbu výpovědi a textu
• porovnat texty
• rozvíjet komunikační dovednosti
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů
Pojetí výuky
• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: Čítanky k Literatuře v kostce I. – IV., literární texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura
Hodnocení výsledků žáků
• řídí se klasifikačním řádem
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti,
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností
Poznámka
Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení obsahových okruhů Jazykové vzdělávání (Český jazyk) a Estetické vzdělávání, se učivo v předmětech, které z uvedených okruhů vycházejí, prolíná. Předměty Český jazyk a Estetika dějin a kultury jsou zaměřeny esteticky, vycházejí z kulturněhistorického kontextu. V literární části se klade důraz na porozumění a interpretaci textu a v Estetice a dějinách kultury na estetické působení uměleckého díla a rozvoj citového prožívání žáků. V Českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. V Estetice a dějinách kultury se tyto kompetence převádějí do praktické výuky formou řečnických cvičení, prezentací a referátů.