telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazyk
Anglický jazykNěmecký jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník (1 + 0 1/2 týdně)
povinný
4. ročník
Učivo

Pravopisná cvičení, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
- psaní i -y po obojetných souhláskách
- psaní velkých písmen
- fonetický systém českého jazyka - asimilace hlásek
Morfologie, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
- psaní předpon a přípon
- kořen slova, slovní základ
Větná skladba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
- základní a rozvíjející větné členy
- věta jednoduchá, souvětí
- vztahy mezi větami
- syntaktická analýza vět a souvětí
- interpunkce
Odborný styl, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
- znaky
- slohotvorní činitelé
- jazykové a stylistické prostředky
- útvary
pokrytí průřezových témat

Člověk a svět práce

Publicistický styl, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • sestaví jednoduché zpravodajské a propagační útvary (zpráva, reportáž, pozvánka, nabídka ...)
  • vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • sestaví jednoduché zpravodajské a propagační útvary (zpráva, reportáž, pozvánka, nabídka ...)
- znaky
- slohotvorní činitelé
- útvary
- práce s denním tiskem
Psaní odborné práce, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
- normy
- formální a obsahová úprava
- jazyková a stylistická správnost
- konspekt, rešerše, teze, anotace, resumé
Vyhledávání informací, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
- práce se slovíky, encyklopediemi
- informace na internetu
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Literární moderna, buřiči, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vystihne význam Moderny a nových uměleckých směrů
  • rozumí modernistickým textům
- nové umělecké směry na přelomu 19. - 20. století
- hlavní představitelé, rozbory jejich děl
Ohlas 1. světové války, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • zaznamenává bibliografické údaje
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o 1. světové válce v dalších společenských vědách
  • rozpozná díla významných světových autorů
  • rozumí výkladu díla J. Haška
- konflikty ve světové literatuře
- světoví představitelé
- čeští spisovatelé
- rozbory děl, jejich filmové zpracování
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Literární směry 1. pol 20. století, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • vystihne charakteristické znaky avantgardy
  • vystihne charakter díla významných českých autorů
- avantgarda
- proletářské umění
- poetismus, surrealismus
- světová a česká poezie a próza
- umělecké skupiny a jejich představitelé
- srovnání textů
Drama do 1. poloviny 20. století, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vystihne rozdíl mezi klasickým a avantgardním divadlem
  • uplatňuje znalosti o meziválečném dramatu a dramaticích
- význam českého a světového dramatu
- světoví a čeští dramatici
- dramatizace literárních děl
- návštěva divadelního představení
Literatura proti válce a fašismu, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o boji proti fašismu a válce
  • vystihne význam literárních děl tohoto období
- literatura ve 30. letech 20. století
- srovnání uměleckého, publicistického a odborného stylu
- literatura v období okupace
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti