Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazykové vzdělávání a komunikace
Učivo
Pravopisná cvičení, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
|
- psaní i -y po obojetných souhláskách
- psaní velkých písmen
- fonetický systém českého jazyka - asimilace hlásek
|
Morfologie, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
|
- psaní předpon a přípon
- kořen slova, slovní základ
|
Větná skladba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
samostatně zpracovává informace
-
orientuje se ve výstavbě textu
-
uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
|
- základní a rozvíjející větné členy
- věta jednoduchá, souvětí
- vztahy mezi větami
- syntaktická analýza vět a souvětí
- interpunkce
|
Odborný styl, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
|
- znaky
- slohotvorní činitelé
- jazykové a stylistické prostředky
- útvary
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a svět práce
|
Publicistický styl, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
sestaví jednoduché zpravodajské a propagační útvary (zpráva, reportáž, pozvánka, nabídka ...)
-
vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
-
sestaví jednoduché zpravodajské a propagační útvary (zpráva, reportáž, pozvánka, nabídka ...)
|
- znaky
- slohotvorní činitelé
- útvary
- práce s denním tiskem
|
Psaní odborné práce, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
samostatně zpracovává informace
-
odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
-
orientuje se ve výstavbě textu
-
vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
-
rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
-
odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
|
- normy
- formální a obsahová úprava
- jazyková a stylistická správnost
- konspekt, rešerše, teze, anotace, resumé
|
Vyhledávání informací, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
samostatně zpracovává informace
|
- práce se slovíky, encyklopediemi
- informace na internetu
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|
Literární moderna, buřiči, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
-
orientuje se ve výstavbě textu
-
vystihne význam Moderny a nových uměleckých směrů
-
rozumí modernistickým textům
|
- nové umělecké směry na přelomu 19. - 20. století
- hlavní představitelé, rozbory jejich děl
|
Ohlas 1. světové války, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
zaznamenává bibliografické údaje
-
orientuje se ve výstavbě textu
-
uplatňuje znalosti z literárních děl o 1. světové válce v dalších společenských vědách
-
rozpozná díla významných světových autorů
-
rozumí výkladu díla J. Haška
|
- konflikty ve světové literatuře
- světoví představitelé
- čeští spisovatelé
- rozbory děl, jejich filmové zpracování
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Literární směry 1. pol 20. století, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
vystihne charakteristické znaky avantgardy
-
vystihne charakter díla významných českých autorů
|
- avantgarda
- proletářské umění
- poetismus, surrealismus
- světová a česká poezie a próza
- umělecké skupiny a jejich představitelé
- srovnání textů
|
Drama do 1. poloviny 20. století, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
orientuje se ve výstavbě textu
-
vystihne rozdíl mezi klasickým a avantgardním divadlem
-
uplatňuje znalosti o meziválečném dramatu a dramaticích
|
- význam českého a světového dramatu
- světoví a čeští dramatici
- dramatizace literárních děl
- návštěva divadelního představení
|
Literatura proti válce a fašismu, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
uplatňuje znalosti z literárních děl o boji proti fašismu a válce
-
vystihne význam literárních děl tohoto období
|
- literatura ve 30. letech 20. století
- srovnání uměleckého, publicistického a odborného stylu
- literatura v období okupace
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
|