telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazykové vzdělávání a komunikace
Učivo
Psaní velkých písmen, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
|
- pravidla pravopisu
- zvláštnosti a výjimky
- identifikace pravopisných chyb
|
Cizí slova, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
-
nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
-
používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
|
- psaní a výslovnost cizích slov
- přejímání cizích slov
- původ cizích slov
|
Základní pravopisné jevy, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
|
- psaní bě-, pě-, mě-, vě-
- psaní i - y po obojetných souhláskách
|
Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
|
- stupňování přídavných jmen
- skloňování zájmen
- příslovce a příslovečné spřežky
|
Kultura mluveného projevu, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
-
ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
přednese krátký projev
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
přednese krátký projev
|
- spisovná výslovnost
- zvuková stránka řeči
- řečnická cvičení
- dechová cvičení
- modulace hlasového projevu
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Slohové postupy, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
|
- popis odborný a umělecký
- popis pracovního postupu
- charakteristika
|
Dopis, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
-
sestaví základní projevy administrativního stylu
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
|
- formální úprava dopisu osobního a úředního
- osobní dopis
- úřední dopis, žádost
- e - mail
|
Knihovny, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
má přehled o knihovnách a jejich službách
|
- bibliografie
- kartotéky, rejstříky
- exkurze
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|
Národní obrození, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
posoudí význam národního obrození
-
ovládá dílo hlavních představitelů národního obrození
|
- význam programu národního obrození
- významné osobnosti
- rozvoj kultury
- odkazy v současnosti
|
Literatura v období romantismu, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
samostatně zpracovává informace
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
orientuje se ve významu romantismu
-
ovládá dílo významných světových autorů
-
rozumí dílu K. H. Máchy
|
- znaky romantické literatury
- představitelé světové literatury
- K. H. Mácha - rozbor Máje
|
Realismus v literatuře, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století
-
využívá poznatků o pozitivismu a realismu ve společenských vědách
-
posoudí význam díla významých světových a českých autorů
|
- obraz světa v realistické literatuře 19. století
- představitelé světové literatury
- představitelé českého realismu
- srovnání romantické a realistické literatury
|
|