telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazyk
Anglický jazykNěmecký jazyk
1. ročník2. ročník (2 týdně)
povinný
3. ročník4. ročník
Učivo

Psaní velkých písmen, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
- pravidla pravopisu
- zvláštnosti a výjimky
- identifikace pravopisných chyb
Cizí slova, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
- psaní a výslovnost cizích slov
- přejímání cizích slov
- původ cizích slov
Základní pravopisné jevy, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
- psaní bě-, pě-, mě-, vě-
- psaní i - y po obojetných souhláskách
Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
- stupňování přídavných jmen
- skloňování zájmen
- příslovce a příslovečné spřežky
Kultura mluveného projevu, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • přednese krátký projev
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • přednese krátký projev
- spisovná výslovnost
- zvuková stránka řeči
- řečnická cvičení
- dechová cvičení
- modulace hlasového projevu
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Slohové postupy, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
- popis odborný a umělecký
- popis pracovního postupu
- charakteristika
Dopis, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • sestaví základní projevy administrativního stylu
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
- formální úprava dopisu osobního a úředního
- osobní dopis
- úřední dopis, žádost
- e - mail
Knihovny, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • má přehled o knihovnách a jejich službách
- bibliografie
- kartotéky, rejstříky
- exkurze
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Národní obrození, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • posoudí význam národního obrození
  • ovládá dílo hlavních představitelů národního obrození
- význam programu národního obrození
- významné osobnosti
- rozvoj kultury
- odkazy v současnosti
Literatura v období romantismu, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • orientuje se ve významu romantismu
  • ovládá dílo významných světových autorů
  • rozumí dílu K. H. Máchy
- znaky romantické literatury
- představitelé světové literatury
- K. H. Mácha - rozbor Máje
Realismus v literatuře, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století
  • využívá poznatků o pozitivismu a realismu ve společenských vědách
  • posoudí význam díla významých světových a českých autorů
- obraz světa v realistické literatuře 19. století
- představitelé světové literatury
- představitelé českého realismu
- srovnání romantické a realistické literatury