telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazyk
Anglický jazykNěmecký jazyk
1. ročník (2 týdně)
povinný
2. ročník3. ročník4. ročník
Učivo

Základní pravopisné jevy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny
  • orientuje se v soustavě jazyků
  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
- vyjmenovaná slova
- psaní bě-, pě-, mě-, vě-
- předpony s-, z-
Jazyk jako systém, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • přednese krátký projev
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
- obecné pojmy o jazyce
- útvary národního jazyka
- zdroje informací o jazyce
- emoční aspekty jazyka
Slovní zásoba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
- vrstvy slovní zásoby
- význam slova a jeho obměny
- obohacování slovní zásoby
Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
- mluvnické kategorie ohebných slovních druhů
- neohebné slovní druhy
Získávání informací, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • má přehled o knihovnách a jejich službách
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • má přehled o denním tisku a tisku své zájmové oblasti
  • má přehled o knihovnách a jejich službách
  • zaznamenává bibliografické údaje
- práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Funkční styly, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
- obecné pojmy
- jazykové prostředky
- slohotvorní činitelé
- administrativní styl a jeho útvary
Slohové postupy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
  • samostatně zpracovává informace
  • vypracuje anotaci
- obecné pojmy
- vypravování
Komunikační dovednosti, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • přednese krátký projev
- úvod do rétoriky
- styl projevů mluvených a psaných
- monolog a dialog
- řečnická cvičení
Umělecký styl, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
- slohotvorní činitelé
- útvary
- slohová práce
- přímá řeč
Teorie literatury, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
- epika, lyrika, drama
- ústní lidová slovesnost
- útvary epické, lyrické a lyrickoepické
Starověká literatura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • má přehled o knihovnách a jejich službách
  • uplatňuje znalosti ze starověké literatury
  • rozumí vzniku křesťanství a judaismu
- literatura Egypta, Mezopotámie, Indie, Číny, nejvýznamnější památky
- antická literatura
- Bible
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Středověká literatura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • má přehled o vývoji staroslověnskýck textů
  • rozumí vývojovým zákonitostem češtiny na základě poznání středověké literatury
  • orientuje se v díle významných středověkých autorů
- evropská literatura, útvary, významné památky
- staroslověnská literatura
- vývoj české literatury do 15. století
Renesance a humanismus, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • rozumí významu renesance ve vývoji společnosti
  • má přehled o významných představitelích renesance a humanismu a jejich dílech
- význam renesance a humanismu v evropské kultuře
- vznik nových útvarů
- významní představitelé
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Barokní literatura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • rozumí baroku jako výraznému uměleckému stylu a nástroji protireformace
  • orientuje se v díle a pedagogické práci J. A. Komenského
- význam barokní kultury
- evropská barokní literatura
- česká literatura oficiální a neoficiální
- význam J. A. Komenského
Literatura v klasicismu a osvícenství, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • vystihne význam klasicismu a osvícenství pro rozvoj občanské společnosti
- význam klasicismu a osvícenství pro rozvoj národního obrození
- významní světoví autoři a rozbor jejich díla
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti