Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazykové vzdělávání a komunikace
Učivo
Základní pravopisné jevy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
-
vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny
-
orientuje se v soustavě jazyků
-
používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
-
orientuje se ve výstavbě textu
-
uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
|
- vyjmenovaná slova
- psaní bě-, pě-, mě-, vě-
- předpony s-, z-
|
Jazyk jako systém, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
přednese krátký projev
-
využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
|
- obecné pojmy o jazyce
- útvary národního jazyka
- zdroje informací o jazyce
- emoční aspekty jazyka
|
Slovní zásoba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
|
- vrstvy slovní zásoby
- význam slova a jeho obměny
- obohacování slovní zásoby
|
Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
|
- mluvnické kategorie ohebných slovních druhů
- neohebné slovní druhy
|
Získávání informací, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
má přehled o knihovnách a jejich službách
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
má přehled o denním tisku a tisku své zájmové oblasti
-
má přehled o knihovnách a jejich službách
-
zaznamenává bibliografické údaje
|
- práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|
Funkční styly, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
-
má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
|
- obecné pojmy
- jazykové prostředky
- slohotvorní činitelé
- administrativní styl a jeho útvary
|
Slohové postupy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
-
má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
-
samostatně zpracovává informace
-
vypracuje anotaci
|
- obecné pojmy
- vypravování
|
Komunikační dovednosti, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
-
ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
-
využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
-
ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
přednese krátký projev
|
- úvod do rétoriky
- styl projevů mluvených a psaných
- monolog a dialog
- řečnická cvičení
|
Umělecký styl, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
má přehled o slohových postupech uměleckého stylu
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
|
- slohotvorní činitelé
- útvary
- slohová práce
- přímá řeč
|
Teorie literatury, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
|
- epika, lyrika, drama
- ústní lidová slovesnost
- útvary epické, lyrické a lyrickoepické
|
Starověká literatura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
má přehled o knihovnách a jejich službách
-
uplatňuje znalosti ze starověké literatury
-
rozumí vzniku křesťanství a judaismu
|
- literatura Egypta, Mezopotámie, Indie, Číny, nejvýznamnější památky
- antická literatura
- Bible
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Středověká literatura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
má přehled o vývoji staroslověnskýck textů
-
rozumí vývojovým zákonitostem češtiny na základě poznání středověké literatury
-
orientuje se v díle významných středověkých autorů
|
- evropská literatura, útvary, významné památky
- staroslověnská literatura
- vývoj české literatury do 15. století
|
Renesance a humanismus, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
rozumí významu renesance ve vývoji společnosti
-
má přehled o významných představitelích renesance a humanismu a jejich dílech
|
- význam renesance a humanismu v evropské kultuře
- vznik nových útvarů
- významní představitelé
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Barokní literatura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
-
rozumí baroku jako výraznému uměleckému stylu a nástroji protireformace
-
orientuje se v díle a pedagogické práci J. A. Komenského
|
- význam barokní kultury
- evropská barokní literatura
- česká literatura oficiální a neoficiální
- význam J. A. Komenského
|
Literatura v klasicismu a osvícenství, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
vystihne význam klasicismu a osvícenství pro rozvoj občanské společnosti
|
- význam klasicismu a osvícenství pro rozvoj národního obrození
- významní světoví autoři a rozbor jejich díla
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
|