Učební osnovy

1. ročník


Technologie


0+3  týdně, P
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná základní předpisy BOZP
  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení postupuje v souladu s předpisy a pracovními postupy

- bezpečnost při práci s ručním nářadím
- bezpečnost při práci s mechanizovanými nástroji
- první pomoc při úrazech
- hygiena práce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- zná hygienické návyky během pracovního procesu

Měření a orýsování
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozeznává druhy a použití měřidel
  • uvede metody měření s jednoduchými měřidly
  • odstraňuje chyby při měření
  • používá základní rýsovací pomůcky
  • zná základní předpisy BOZP

- význam měření a orýsování
- měřidla nástroje a pomůcky
- chyby při měření a jejich vlivy

Ruční zpracování kovů
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí správné nářadí a pomůcky
  • používá základní rýsovací pomůcky
  • zná základní předpisy BOZP
  • uvede základy tvorby třísky
  • rozlišuje druhy a použití nástrojů
  • popíše základní názvosloví břitu
  • volí způsoby upínání nástrojů a
  • řeší řezné podmínky
  • používá Strojnické tabulky
  • vysvětlí požadavky na materiál na
  • popíše význam a provedení pracovních operací
  • navrhuje pro různé operace vhodné mechanizované prostředky

- pilování, řezání, stříhání
- sekání, probíjení
- vrtání
- výroba přesných otvorů
- zahlubování, vyhrubování
- výroba závitů
- tváření
- ruční dokončovací operace, povrchové úpravy
- práce s mechanizovanými nástroji

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- možnosti uplatnění získaných poznatků v praxi

Tváření a tepelné zpracování kovů
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá Strojnické tabulky
  • popíše základní kovářské operace
  • popíše tepelné a chemickotepelné zpracování ocelí

- ruční kování
- základy slévání
- tepelné a chemickotepelné zpracování ocelí

Základy oprávarenství
Dotace učebního bloku:   22
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí správné nářadí a pomůcky
  • rozeznává druhy a použití měřidel
  • rozlišuje druhy a použití nástrojů
  • navrhuje pro různé operace vhodné mechanizované prostředky

- zjišťování potřebného rozsahu oprav
- demontáž a montáž strojů a zařízení
- kontrola a třídění demontovaných součástí
- obnova součástí, renovace
- obnova součásí svařováním a navařováním
- obnova součásti lepením
- obnova součásti tmelením
- údržbové systémy
- uspořádání stanoviště pro nižší stupně údržby

Základy montážních prací
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí správné nářadí a pomůcky
  • rozeznává druhy a použití měřidel
  • rozlišuje druhy a použití nástrojů
  • volí způsoby upínání nástrojů a
  • popíše význam a provedení pracovních operací
  • navrhuje pro různé operace vhodné mechanizované prostředky

- ustavování vzájemné polohy součástí a dílů
- kontrola vzájemné polohy součástí a dílů
- šroubová spojení
- spojení klíny, pery a kolíky
- součásti k přenosu otáčivého pohybu
- lisované spoje

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět základní odborné terminologii a základním pracovním pokynům v písemné i ústní formě)

Odborné kompetence

Upravovat a dokončovat po strojním obrábění (popř. vyrábět) součásti strojů, zařízení a kovových konstrukcí a sestavovat je
  • používali potřebné moderní nástroje, nářadí, ruční mechanizované nářadí, stroje a zařízení, mechanizační prostředky umožňující či usnadňující manipulaci s montovanými částmi strojů a konstrukcí apod. a samostatně tyto pracovní pomůcky volili
  • měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu součástí a jejich další vlastnosti, nutné pro správnou funkci v sestavení
  • kontrolovali rozměry sestavených podskupin a skupin, ověřovali a posuzovali jejich funkčnost podle výrobní dokumentace
  • pracovali se strojírenskými výkresy, schématy, normami, s technologickou a další technickou dokumentací, a to jak v konvenční, tak i v elektronické podobě
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku