Učební osnovy

1. ročník


Občanská nauka


1  týdně, P
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede příklady mimořádných událostí
  • zná základní složky IZS, postup správného oznámení mimořádné události
  • zná důležitá telefonní čísla vztahující se k řešení mimořádných událostí

- druhy a příklady mimořádných událostí
- základní složky integrovaného záchranného systému (IZS)
- důležitá telefonní čísla (Hasiči ČR, Policie ČR, Městská policie, První pomoc, Mezinárodní tísňová linka) + postup správného oznámení

Vývoj a rozvoj člověka
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe základní pojmy a význam vývoje a rozvoje osobnosti
  • dovede charakterizovat vývoj člověka a jeho činitele (vnitřní, vnější)
  • popíše etapy lidského života a jejich charakteristické znaky
  • chápe mezigenerační rozdíly a povinnosti dětí, rodičů a prarodičů
  • zná dopady i možnosti řešení při vzniku náročných životních situací

- vývoj a jeho činitelé
- etapy lidského života
- mezigenerační vztahy
- náročné životní situace

Mezilidské vztahy
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
  • učí se samoregulaci v chování a jednání
  • vysvětlí co je to komunikace
  • uvede příklady komunikace
  • seznámí se s typickými znaky reakcí těla při komunikaci

- zásady a význam
- komunikace
- druhy komunikace
- chování při komunikaci

Konflikty v mezilidských vztazích a jejich zvládání
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na konkrétních příkladech vysvětlí, z čeho může vzniknout napětí nebo konflikt mezi příslušníky většinové společnosti a příslušníkem některé z menšin
  • rozezná formy a intenzitu konfliktu
  • zná zásady správného řešení konfliktu
  • dokáže konfliktům předcházet

- druhy konfliktů
- příčiny konfliktů
- řešení konfliktů

Zdraví a jeho ochrana
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvádí příklady sociálně patologických závislostí na život jednotlivce, rodiny a společnosti
  • diskutuje o různých druzích závislostí, jejich příčinách a důsledcích
  • chápe význam zdraví pro život člověka
  • uvede příklad vzájemného ovlivňování zdraví duševního a tělesného
  • dovede vyhledat pomoc, ocitne-li se v tíživé sociální situaci

- duševní a tělesné zdraví
- zdraví a životní styl
- nebezpečné závislosti

Sociální útvary
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše na základě pozorování lidí kolem sebe a informací z médií, jak jsou lidé v současné české společnosti rozvrstveni z hlediska národnosti, náboženství a sociálního postavení; vysvětlí, proč sám sebe přiřazuje k určitému etniku (národu,…)
  • dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
  • uvede, jaká práva a povinnosti pro něho vyplývají z jeho role v rodině, ve škole, na pracovišti
  • na základě pozorování života kolem sebe a informací z médií uvede příklady porušování genderové rovnosti (rovnosti mužů a žen)
  • vysvětlí rozdíl mezi migrací a emigrací

- člověk a společnost
- sociální role
- rodina
- migrace, emigrace
- tolerance

Vrstevnické skupiny a vztahy v nich
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní, jak se mají řešit konflikty mezi vrstevníky a žáky, co se rozumí šikanou a vandalismem a jaké mají tyto jevy důsledky
  • vysvětlí pojem manipulace, manipulativní vůdce

- skupina vrstevníků a její význam
- problematika šikany
- skupina a vůdce

Svět kultury
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dovede definovat, co je to kultura a chápe její význam pro člověka
  • uvede příklady různosti jednotlivých kultur
  • seznámi se s českými památkami, které jsou zařazeny do světového kulturního dědictví

- co je to kultura
- hlavní funkce kultury
- různost kultur
- světové kulturní dědictví



Duchovní kultura
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše specifika některých náboženství, k nimž se hlásí obyvatelé ČR a Evropy
  • vysvětlí, čím mohou být nebezpečné některé náboženské sekty nebo a náboženská nesnášenlivost
  • vysvětlí, co je věda a čím je odlišná od běžného lidského poznání nebo umění

- umění
- věda
- náboženství