Učební osnovy


Jazykové vzdělávání a komunikace

Charakteristika oblasti

Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení tohoto cíle přispívá i estetické vzdělávání a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


− uplatňovali mateřský jazyk v rovině recepce, reprodukce a interpretace;
− využívali jazykových vědomostí a dovedností v praktickém životě, vyjadřovali se srozumitelně a souvisle, formulovali a obhajovali své názory;
− chápali význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění;
− získávali a kriticky hodnotili informace z různých zdrojů a předávali je vhodným způsobem s ohledem na jejich uživatele;
− chápali jazyk jako jev, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa.

Vzdělávání v cizích jazycích se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k získání jak obecných, tak komunikativních kompetencí, k dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, učí je toleranci k hodnotám jiných národů, rozvíjí jejich schopnost učit se po celý život. Žáci by měli zvládnout na různých úrovních řečové dovednosti v cizím jazyce.

Vzdělávání v cizím jazyce směřuje k osvojení takové úrovně komunikativních jazykových kompetencí, která odpovídá  minimální úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:

− komunikovat v cizím jazyce v různých situacích života, v projevech mluvených i psaných, na všeobecná i odborná témata; volit adekvátní komunikační strategie a jazykové prostředky;
− efektivně pracovat s cizojazyčným textem včetně odborného, umět jej zpracovat a využívat jako zdroje poznání i jako prostředku ke zkvalitňování svých jazykových znalostí a dovedností;
− získávat informace o světě, zvláště o zemích studovaného jazyka, a rovněž aby získané oborové informace dovedli správně využívat ke komunikaci;
− pracovat s informacemi a zdroji informací v cizím jazyce včetně internetu nebo CD-ROM, se slovníky, jazykovými aj. cizojazyčnými

příručkami, využívat tyto informační zdroje ke studiu jazyka i k prohlubování svých všeobecných vědomostí a dovedností;
− využívat vybrané metody a postupy efektivního studia cizího jazyka ke studiu dalších jazyků, příp. k dalšímu vzdělávání; využívat vědomosti a dovednosti získané ve výuce mateřského jazyka při studiu jazyků;
− chápat a respektovat tradice, zvyky a odlišné sociální a kulturní hodnoty jiných národů a jazykových oblastí ve vztahu k představitelům

jiných kultur se projevovat v souladu se zásadami demokracie.

Český jazyk a literatura

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

 

 Obecný cíl vyučovacího předmětu

 

• ovládání spisovného jazyka
• rozvíjení mluveného a psaného vyjadřování
• vytváření citlivého vztahu k jazyku jako složce národní kultury
• zdůrazňování komunikativní funkce jazyka
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• seznámení s literárními díly a jejich interpretace

Charakteristika učiva

 

• ovládat pravidla českého pravopisu
• provádět slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru
• pochopit význam pojmenování
• provést syntaktickou analýzu věty a souvětí
• prokázat porozumění textu
• rozeznat základní charakter textu
• analyzovat výstavbu výpovědi a textu
• porovnat texty
• rozvíjet komunikační dovednosti

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 

• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů



Pojetí výuky

 

• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: literární texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura



Hodnocení výsledků žáků

 

• řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

 

 Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

 

• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k odborným předmětům, a to jako integrační prvek
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

 

 Poznámka

 

 Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení jazykového a estetického vzdělávání, je učivo v předmětu Český jazyk a literatura zaměřeno i na estetické působení a rozvoj citového prožívání žáků. Dochází tak k propojení okruhů ČJL a Estetického vzdělávání. V českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu, včetně praktického použití v podobě řečnických cvičení, prezentací, referátů. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. Literární část se zaměřuje na porozumění a interpretaci textu, vystižení charakteristických znaků různých literárních textů a rozdílů mezi nimi a vyjádření vlastních prožitků z percepce literárních děl.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Anglický jazyk

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu


• příprava studentů na aktivní život v multikulturní společnosti
• osvojení praktických řečových dovedností
• schopnost dorozumění se v situacích každodenního života
• příprava studentů k přímé a nepřímé komunikaci
• rozšiřování znalostí studentů o světě

Charakteristika učiva


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


• komunikovat v rámci základních témat
• efektivně pracovat s cizojazyčným textem včetně jednoduchého odborného textu
• získávat informace o zemích studovaného jazyka a tyto poznatky využívat ke komunikaci
• pracovat se slovníky, jazykovými příručkami a jinými zdroji informací v cizím jazyce

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělání přispívá k:


• formování osobnosti studentů
• rozvoji jejich komunikativní kompetence
• schopnosti učit se po celý život
• schopnosti vnímat kulturu jiného národa
• chápání a respektování tradic, zvyků a odlišných sociálních a kulturních hodnot jiných národů

Pojetí výuky


Vzdělávání v cizím jazyce je založeno na:


• aktivizujících didaktických metodách
• organizování činnosti podporující myšlenkovou aktivitu žáků
• strategii učení odpovídající učebním předpokladům studentů
• podporování sebedůvěry, samostatnosti a iniciativy studentů
• vedení k sebekontrole a sebehodnocení
• využívání multimediálních výukových programů
• motivaci studentů ke studiu cizích jazyků
• při výuce bude využita: učebnice dle výběru vyučujícího a na základě schválení předmětové komise, audio a video nahrávky, odborné texty, cizojazyčné časopisy

Hodnocení výsledků žáků


• hodnotí se průběžně jak produktivní, tak i receptivní dovednosti
• hodnotí se zvládnutí jednotlivých částí lekce, celé lekce, pak následuje souhrnné opakování za pololetí
• žák je veden k sebehodnocení
• řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• vzdělávání v cizím jazyce napomáhá k rozvíjení komunikativních schopností
• rozvíjí se personální kompetence
• předmět se vztahuje i k odborným předmětům
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Estetické vzdělávání

Charakteristika oblasti

Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Má nadpředmětový charakter; při tvorbě školních vzdělávacích programů je proto třeba dbát na to, aby se uplatňovalo v co největším počtu vyučovacích předmětů.

Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám lidské společnosti, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. Vytvořený systém kulturních hodnot pomáhá formovat postoje žáka a je obranou proti snadné manipulaci a intoleranci. Estetické vzdělávání se podílí rovněž na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků. Literární výchova vede k rozvoji čtenářské gramotnosti. Rozbor a interpretace uměleckých děl vede k celkovému přehledu o dění v české a světové literatuře. Poznání textu slouží rovněž k vytváření rozmanitých komunikačních situací, v nichž probíhá dialog žáků s učitelem i mezi žáky navzájem. Žáci jsou vedeni i k tvořivým aktivitám.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


− uplatňovali ve svém životním stylu estetická kritéria;
− chápali umění jako specifickou výpověď o skutečnosti;
− chápali význam umění pro člověka;
− správně formulovali a vyjadřovali své názory;
− přistupovali s tolerancí k estetickému cítění, vkusu a zájmu druhých lidí;
− podporovali hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a měli k nim vytvořen pozitivní vztah a podíleli se na ochraně kulturního dědictví;
− získali přehled o kulturním dění;
− uvědomovali si vliv prostředků masové komunikace na utváření kultury.

Český jazyk a literatura

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

 

 Obecný cíl vyučovacího předmětu

 

• ovládání spisovného jazyka
• rozvíjení mluveného a psaného vyjadřování
• vytváření citlivého vztahu k jazyku jako složce národní kultury
• zdůrazňování komunikativní funkce jazyka
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• seznámení s literárními díly a jejich interpretace



Charakteristika učiva

 

• ovládat pravidla českého pravopisu
• provádět slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru
• pochopit význam pojmenování
• provést syntaktickou analýzu věty a souvětí
• prokázat porozumění textu
• rozeznat základní charakter textu
• analyzovat výstavbu výpovědi a textu
• porovnat texty
• rozvíjet komunikační dovednosti



Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 

• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů



Pojetí výuky

 

• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: literární texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura



Hodnocení výsledků žáků

 

• řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

 

 Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

 

• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k odborným předmětům, a to jako integrační prvek
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

 

 Poznámka

 

 Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení jazykového a estetického vzdělávání, je učivo v předmětu Český jazyk a literatura zaměřeno i na estetické působení a rozvoj citového prožívání žáků. Dochází tak k propojení okruhů ČJL a Estetického vzdělávání. V českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu, včetně praktického použití v podobě řečnických cvičení, prezentací, referátů. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. Literární část se zaměřuje na porozumění a interpretaci textu, vystižení charakteristických znaků různých literárních textů a rozdílů mezi nimi a vyjádření vlastních prožitků z percepce literárních děl.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Společenskovědní vzdělávání

Charakteristika oblasti

Obecným cílem společenskovědního vzdělávání v odborném školství je připravit žáky na aktivní a odpovědný život v demokratické společnosti. Společenskovědní vzdělávání směřuje k pozitivnímu ovlivňování hodnotové orientace žáků, aby jednali uvážlivě nejen pro vlastní prospěch, ale též pro veřejný zájem. Kultivuje jejich historické vědomí, a tím je učí hlouběji rozumět jejich současnosti, učí je uvědomovat si vlastní identitu, kriticky myslet, nenechat se manipulovat a co nejvíce porozumět světu, v němž žijí.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci získali nebo si rozvinuli tyto obecné kompetence:


− využívat svých společenskovědních vědomostí a dovedností v praktickém životě: ve styku s jinými lidmi a různými institucemi, při řešení praktických otázek svého politického i filozoficko-etického rozhodování, hodnocení a jednání, při řešení svých problémů právního a sociálního charakteru;
− získávat a kriticky hodnotit informace z různých zdrojů – z verbálních textů (tj. tvořených slovy), z ikonických textů (obrazy, fotografie, schémata, mapy, …) a kombinovaných textů (např. film);
− formulovat věcně, pojmově a formálně správně své názory na sociální, politické, praktické ekonomické a etické otázky, náležitě je podložit argumenty, debatovat o nich s partnery.

Společenskovědní vzdělávání usiluje o formování a posilování těchto pozitivních citů, postojů, preferencí a hodnot:


− přijímat odpovědnost za své rozhodnutí a jednání; žít čestně;
− cítit potřebu občanské aktivity, vážit si demokracie a svobody, usilovat o její zachování a zdokonalování; preferovat demokratické hodnoty a přístupy před nedemokratickými, i když má demokracie své stinné stránky (korupce, kriminalita,…), jednat v souladu s humanitou a vlastenectvím, s demokratickými občanskými ctnostmi, respektovat lidská práva, chápat meze lidské svobody a tolerance;
− kriticky posuzovat realitu kolem sebe, přemýšlet o ní, tvořit si vlastní úsudek, nenechat sebou manipulovat;
− uznávat, že základní hodnotou společnosti je život, a proto je třeba si života vážit a chránit jej;
− na základě vlastní identity ctít identitu jiných lidí, považovat je za stejně hodnotné jako sebe sama – tedy oprostit se ve vztahu k jiným lidem od předsudků a předsudečného jednání, intolerance, rasismu, etnické, náboženské a jiné nesnášenlivosti;
− cílevědomě zlepšovat a chránit životní prostředí, jednat v duchu udržitelného rozvoje;
− vážit si hodnot lidské práce, jednat hospodárně, neničit hodnoty, ale pečovat o ně, zanechat po sobě něco pozitivního pro další generace.

Ve společenskovědní oblasti vzdělávání je kladen důraz nejen na sumu teoretických znalostí, ale hlavně na přípravu pro praktický život a celoživotní vzdělávání. K realizaci tohoto cíle je samozřejmě třeba vybraných vědomostí a dovedností, které jsou prostředkem ke kultivaci historického vědomí (především v dějinách 20. století), dále také ke kultivaci politického, sociálního, právního a ekonomického vědomí žáků a k posilování jejich mediální a finanční gramotnosti.

Občanská nauka

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


- příprava studentů na soukromý a občanský život v demokratické společnosti
- vést studenta k porozumění složitému světu, ve kterém žije
- vést studenta ke kritickému myšlení jako základu pro uvážlivé a vhodné jednání v životě
- vést studenta k uvědomování si vlastní identity
- vést k osobní zodpovědnosti a kritickému myšlení
- vést k uvědomování si významu nutnosti vzdělání pro život
- přispívá k uchování kontinuity tradičních hodnot naší kultury a civilizace, posiluje respekt k základním principům demokracie, lidských práv a evropanství

Charakteristika učiva


Vzdělávání směřuje k tomu, aby studenti dovedli:


- využívat svých vědomostí a dovedností v praktickém životě
- řešit praktické otázky svého politického a občanského rozhodování
- řešit problémy osobní, právní a sociální
- získávat a kriticky hodnotit informace z různých zdrojů a kombinovaných pramenů
- využívat svých vědomostí ve styku s jinými lidmi a různými institucemi

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání usiluje o formování a posilování pozitivních citů a hodnot:


- jednat odpovědně
- žít čestně
- vážit si demokracie a svobody
- preferovat demokratické hodnoty
- projevovat občanskou aktivitu
- jednat v souladu s humanitou a vlastenectvím
- tvořit si vlastní úsudek a nenechat sebou manipulovat
- uznávat, že základní hodnotou je život, a proto je třeba si života vážit a chránit jej
- respektovat lidská práva
- chápat meze lidské svobody a tolerance

Pojetí výuky


- výuka má výrazný výchovný charakter
- pozitivně ovlivňuje hodnotovou orientaci studentů
- připravuje studenty na odpovědný a aktivní život
- pomáhá pochopit studentům mnohotvárnost dnešního světa
- pomáhá studentům získat důležité dovednosti nutné pro člověka dnešní doby
- formuje návyk pravidelně se zajímat o každodenní dění, sledovat informace v médiích a také je umět třídit a vyhodnotit
- vedle tradičních metod (výklad, vysvětlování, učení pro zapamatování) budou využívány i moderní strategie výuky:
- diskuze
- skupinová práce
- projekty a samostatná práce
- samostudium
- exkurze, besedy
- filmová představení apod.

Hodnocení výsledků žáků


- řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
- důraz je kladen na schopnost aplikovat získané vědomosti v praxi
- hodnocena je schopnost studentů pracovat s předkládanými informacemi
- hodnocena je také schopnost samostatně kultivovaně prezentovat své názory
- hodnocena je schopnost studentů získat informace z jiných zdrojů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


- výchova k občanství
- výchova k rozvíjení komunikativních schopností
- zařazením exkurzí se formuje postoj studentů
- aktivní účastí při humanitárních akcích je pozitivně formován žebříček hodnot studentů
- podílí se na rozvoji morálních hodnot

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Občan v demokratické společnosti

Výchova k demokratickému občanství se zaměřuje na vytváření a upevňování takových postojů a hodnotové orientace žáků, které jsou potřebné pro fungování a zdokonalování demokracie. Nejde však pouze o postoje, hodnoty a jejich preference, ale také o budování občanské gramotnosti žáků, tj. osvojení si faktické, věcné a normativní stránky jednání odpovědného aktivního občana.

 

Přírodovědné vzdělávání

Charakteristika oblasti

Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů.

Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi.

Přírodovědné vzdělávání je realizováno v samostatných vyučovacích předmětech Fyzika a Základy přírodních věd.

Vyučování směřuje k tomu, aby žáci uměli:


− využívat přírodovědných poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s přírodovědnou oblastí;
− logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché přírodovědné problémy;
− pozorovat a zkoumat přírodu, provádět jednoduché experimenty a měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje;
- ve vhodné míře abstrahovat, formulovat hypotézu, případně navrhnout a vytvořit model;
− komunikovat, vyhledávat a interpretovat přírodovědné informace a zaujímat k nim stanovisko, využívat získané informace v diskusi k přírodovědné a odborné tematice;
− porozumět základním ekologickým souvislostem a postavení člověka v přírodě a zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje;
− posoudit chemické látky z hlediska nebezpečnosti a vlivu na živé organismy.

V afektivní oblasti směřuje přírodovědné vzdělávání k tomu, aby žáci získali:


− motivaci přispět k dodržování zásad udržitelného rozvoje v občanském životě i odborné pracovní činnosti;
− pozitivní postoj k přírodě;
− motivaci k celoživotnímu vzdělávání v přírodovědné oblasti

Fyzika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


• hlubší a komplexní pochopení přírodních jevů a zákonů.
• formování žádoucích vztahů žáků k technice.
• využití fyzikálních poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s profesním i občanským životem.
• logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché fyzikální problémy.
• pozorovat a zkoumat přírodu a okolní svět, provádět měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje.
• komunikovat, vyhledávat a interpretovat fyzikální informace a zaujímat k nim kritické stanovisko, využívat získané informace v diskusi k fyzikální a odborné tématice.
• porozumět základním fyzikálním souvislostem a postavení člověka v přírodě, pochopit souvislosti fyzikálního poznání a rozvoje techniky, společnosti, zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje.
• posoudit fyzikální jevy a děje z hlediska nebezpečnosti a vlivu na zdraví a život.
• zopakovat, prohloubit a rozšířit poznatky o základních pojmech, jevech, zákonitostech a souvislostech získaných na základní škole.
• osvojit si vybrané poznatky tvořící teoretický základ předmětu.

Charakteristika učiva


• fyzikální učivo je zařazeno do 1. a 2. ročníku

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


• pochopit objektivní platnost základních fyzikálních zákonů a souvislostí od jednoduchých jevů po složité situace jako celku, zejména ve vztahu lidské společnosti a prostředí z hlediska ekologického, vědeckotechnického, ekonomického a časového v souvislostech s lokálními i globálními problémy.
• pochopit nebezpečí ohrožení lidskou činností a zaujmout postoj v oblasti péče o pracovní a životní prostředí.
• jednat hospodárně, adekvátně uplatňovat nejen kritérium ekonomické efektivnosti, bezpečnosti a ochrany zdraví ale i hledisko ekologické.
• zdůvodnit význam nových fyzikálních poznatků pro společnost.

Pojetí výuky


• budou využívány různé metody práce – frontální výklad, samostatná práce, pozorování, ukázky na videu, internet, periodika, hromadné sdělovací prostředky, exkurze.
• k výuce se použijí učebnice a MFCh tabulky, poznámky k učivu si budou žáci zaznamenávat do sešitů.

Hodnocení výsledků žáků


• vědomosti žáků budou prověřovány ústním a písemným zkoušením.
• při hodnocení bude kladen důraz na hloubku porozumění učiva.
• ústní zkoušení bude hodnoceno známkou a slovně.
• písemné zkoušení bude hodnoceno bodově nebo známkou.
• samostatné práce budou hodnoceny známkou a slovně.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• učit se poznávat svět a lépe mu rozumět.
• vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení, tvůrčích činností a v praktickém životě.
• poznávat smysl a cíl učení, mít pozitivní vztah k učení, posouzení vlastního pokroku, kritické zhodnocení výsledků svého učení.
• samostatné řešení problémů, volba vhodných způsobů řešení, užívání logických postupů.
• bezpečné a účelné užívání materiálů a nástrojů, dodržování vymezených pravidel a postupů.
• mezipředmětové vztahy – fyzika, ICT, technické vzdělávání - odborné předměty, ekonomika, český jazyk.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Základy přírodních věd

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


• využívat přírodovědných poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s přírodovědnou oblastí.
• logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché přírodovědné problémy.
• pozorovat a zkoumat přírodu, provádět experimenty a měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje.
• komunikovat, vyhledávat a interpretovat přírodovědné informace a zujímat k nim kritické stanovisko, využívat získané informace v diskusi k přírodovědné a odborné tématice.
• porozumět základním ekologickým souvislostem a postavení člověka v přírodě a zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje.
• posoudit chemické látky z hlediska nebezpečnosti a vlivu na živé organismy.
• zopakovat, prohloubit a rozšířit poznatky o základních pojmech, jevech, zákonitostech a souvislostech získaných na základní škole.
• osvojit si vybrané poznatky tvořící teoretický základ předmětu.

Charakteristika učiva


• chemické učivo je zařazeno do 1. ročníku v samostatných tematických celcích.
• ekologické a biologické učivo je zařazeno do 2. ročníku v samostatných tematických celcích.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


• pochopit nebezpečí ohrožení přírody lidskou činností a zaujmout postoj v oblasti péče o životní prostředí.
• vytvářet úctu k živé i neživé přírodě, aktivně se zapojovat do ochrany a zlepšování životního prostředí.
• jednat hospodárně, adekvátně uplatňovat nejen kritérium ekonomické efektivnosti, ale i hledisko ekologické.
• zdůvodnit význam nových chemických a biologických poznatků pro společnost.

Pojetí výuky


• budou využívány různé metody práce – frontální výklad, samostatná práce, skupinové vyučování, pozorování, ukázky na videu, internet, periodika, hromadné sdělovací prostředky, exkurze.
• k výuce se použijí učebnice a MFCh tabulky, poznámky k učivu si budou žáci zaznamenávat do sešitů.

Hodnocení výsledků žáků


• vědomosti žáků budou prověřovány ústním a písemným zkoušením.
• při hodnocení bude kladen důraz na hloubku porozumění učiva.
• ústní zkoušení bude hodnoceno známkou a slovně.
• písemné zkoušení bude hodnoceno bodově nebo známkou.
• samostatné práce budou hodnoceny známkou a slovně.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• učit se poznávat svět a lépe mu rozumět.
• efektivně pracovat s informacemi.
• mezipředmětové vztahy – fyzika, ICT, technické vzdělávání, elektropříslušenství, automobily, ekonomika, český a cizí jazyk.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Člověk a životní prostředí

Průřezové téma Člověk a životní prostředí je naplňováno v průběhu celého předmětu. Žáci jsou vedeni k tomu, aby chápali nebezpečí ohrožení životního prostředí člověkem a zaujali postoj v oblasti péče o životní prostředí, vytvářeli úctu k živé i neživé přírodě, aktivně se zapojovali do ochrany a zlepšování životního prostředí. Žáci jednají hospodárně, ale i ekologicky. Chápou význam nových chemických a biologických poznatků pro společnost a životní prostředí, dokážou je využívat i vjiných odborných předmětech a následně i v profesním a občanském životě.

Matematické vzdělávání

Charakteristika oblasti

Matematické vzdělávání navazuje na učivo a výsledky vzdělávání stanovené RVP pro základní vzdělávání. V odborném školství má matematické vzdělávání kromě funkce všeobecně vzdělávací ještě funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání.

Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).

Matematické vzdělávání se zaměřuje především na metody řešení úloh, zejména ve vztahu k oboru vzdělání.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- aplikovat matematické poznatky a postupy v odborné složce vzdělávání,
- využívat matematické  poznatky a metody řešení v praktickém životě a v dalším vzdělávání,
- matematizovat jednoduché reálné situace, užívat matematický model a vyhodnotit výsledek řešení vzhledem k realitě,
- zkoumat a řešit problémy, 
- účelně využít digitální technologie a zdroje informací při řešení matematických úloh,
- číst s porozuměním matematický text, kriticky vyhodnotit informace získané z různých zdrojů.

V afektivní oblasti směřuje matematické vzdělávání k tomu, aby žáci získali:


− pozitivní postoj k matematickému vdělávání,  
− motivaci k celoživotnímu vzdělávání,
− důvěru ve vlastní schopnosti, systematičnost a preciznost při práci.

Matematika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecné cíle vyučovacího předmětu

Výuka matematiky má na středních odborných školách kromě funkce všeobecně vzdělávací ještě funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Rozvíjí a prohlubuje pochopení a využití kvantitativních a prostorových vztahů reálného světa, vytváří kvantitativní a geometrickou gramotnost žáků. Umožňuje žákům pochopit, že matematika je nezastupitelným prostředkem v modelování a předpovídání reálných jevů. Osvojené matematické pojmy, vztahy a procesy jim pomáhají proniknout do podstaty oboru a propojovat jednotlivé tematické okruhy. Matematické vzdělávání napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, rozvíjí logické usuzování, učí srozumitelné a věcné argumentaci. Těžiště výuky spočívá v aktivním osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných v běžném životě, budoucím zaměstnání a dalším studiu.

Charakteristika učiva

Žáci se naučí využívat matematických vědomostí a dovedností v praktickém životě (při řešení běžných situací vyžadujících efektivní způsoby výpočtu a poznatky o geometrických útvarech). Budou s porozuměním číst matematický text, vyhodnotí informace získané z různých zdrojů (grafů, diagramů, tabulek a internetu), podrobí je logickému rozboru a zaujmou k nim stanovisko. Naučí se přesnosti a preciznosti ve vyjadřování i v ostatních činnostech. Při práci budou používat odbornou literaturu, Internet, PC, kalkulátor, rýsovací potřeby.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

Matematické vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci získali:


- pozitivní postoj k matematice a zájem o ni a její aplikace
- motivaci k celoživotnímu vzdělávání
- důvěru ve vlastní schopnosti a preciznost při práci.

Pojetí výuky

Přístup pedagoga i obsah učiva bude volen tak, aby u žáka po vzdělávacím procesu převládaly pozitivní emoce. Při výuce budou využívány moderní vyučovací metody, které zvyšují motivaci a efektivitu a tedy i kvalitu vzdělávacího procesu. Vedle tradičních metod vyučování (výklad, vysvětlování, procvičování pod dohledem učitele a učení pro zapamatování) se budou také zavádět:


- diskuse
- skupinová práce žáků
- rozvíjení tvořivosti a vynalézavosti
- učení se z textu a vyhledávání informací
- samostudium a domácí úkoly
- využívání prostředků ICT.

Hodnocení výsledků žáků

Žáci budou hodnoceni tak, aby hodnocení mělo motivační charakter. Hodnocení se bude řídit klasifikačním řádem, který je součásti školního řádu. Ke každému tématu bude zařazena ověřovací kontrolní práce a žákům, kteří v této práci dosáhli špatných výsledků, bude umožněno přezkoušení. V každém ročníku bude zařazena jedna hodinová písemná práce za pololetí. Při pololetní klasifikaci budou vyučující vycházet nejen z výsledků písemného a ústního zkoušení, ale i z celkového přístupu žáka k vyučovacímu procesu a k plnění studijních povinností.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

Žáci by si měli v hodinách matematiky osvojit nástroje k pochopení světa a rozvinout dovednosti potřebné k učení se, naučit se vyrovnávat s různými situacemi a problémy, umět pracovat v týmech a být připraveni řešit úkoly nutné pro povolání, pro které jsou připravováni.

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Vzdělávání pro zdraví

Charakteristika oblasti

Oblast Vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. Vede žáky k tomu, aby znali potřeby svého těla v jeho biopsychosociální jednotě a rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí. Protože jsou lidé v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí.

V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech. Nezanedbatelné je dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů při pohybových aktivitách.

V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


− vážit si zdraví jako jedné z prvořadých hodnot potřebné ke kvalitnímu prožívání života a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví;
− racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení;
− chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka;
− znát prostředky, jak chránit své zdraví, zvyšovat tělesnou zdatnost a kultivovat svůj pohybový projev; usilovat o dosažení optimálního pohybového rozvoje v rámci svých možností;
− posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům kritický odstup;
− vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž;
− pociťovat radost a uspokojení z prováděné tělesné (sportovní) činnosti;
− usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí;
− využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play;
− kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a v přírodě při pohybových činnostech vůbec; podle potřeby spolupracovat;
− preferovat pravidelné provádění pohybových aktivit v denním režimu; eliminovat zdraví ohrožující návyky a činnosti.

Oblast Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak učivo potřebné k péči o zdraví a k ochraně člověka za mimořádných událostí, jednak učivo tělesné výchovy. Vzdělávací oblast prostupuje celým ŠVP a je rozpracována ve výsledcích vzdělávání dalších předmětů (např. tematika učiva péče o zdraví se objevuje v občanské nauce, biologii, základech ekologie, tělesné výchově a odborných předmětech).

Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech, dnech (např. plavání, bruslení, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky, podíl chlapců a dívek, zdravotně oslabení žáci apod.). Tělesná výchova by měla žáky v pohybových projevech a zlepšování tělesného vzhledu pomocí přiměřených prostředků kultivovat.

Tělesná výchova

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu


- utvářet kladný vztah člověka k pohybovým aktivitám
- přispět k rozvoji zdraví a zdravého způsobu života
- upevnit a zvýšit tělesnou zdatnost a pohybovou výkonnost
- rozvíjet morálně volní vlastnosti
- seznámit se s pohybovou prevencí a korekcí jednostranného zatížení
- využívat pohybové činnosti v různém prostředí a s různými účinky
- v kolektivu spolupracovat a dbát na odpovědnost za bezpečnost a zdraví své i spolužáků
- vést žáky k tomu, aby rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, disharmonické mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví
- klást důraz na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí
- protože jsou žáci v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí

Charakteristika učiva


Učivo představuje výběr z tělesných cvičení, gymnastiky, atletiky a sportovních her, které si má žák osvojit. Základními prvky učiva jsou poznatky a činnosti, které se transformují do pohybových dovedností a schopností.
V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech. Jsou vychováváni k dodržování zásad bezpečnosti a prevenci úrazů při pohybových aktivitách.

V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.

Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech (lyžařská a cyklistickosportovní kurz), sportovních dnech (zařazeno např. atletika, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky).

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- vážit si zdraví a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví
- pojímat zdraví jako prvořadou hodnotu potřebnou ke kvalitnímu prožívání života
- preferovat takový způsob života, aby byly zdraví ohrožující návyky, činnosti a situace co nejvíce eliminovány; využívat pravidelné pohybové aktivity v denním režimu a k celoživotní péči o zdraví
- racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení
- chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka (vzduch, voda, hluk, chemické látky aj.)
- posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům kritický odstup
- vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž
- usilovat o dosažení sportovní a pohybové gramotnosti
- pociťovat radost a uspokojení z provádění tělesné (sportovní) činnosti
- usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí
- využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play
- kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a při pohybových činnostech vůbec; podle potřeby spolupracovat
- dosáhnout optimálního tělesného a pohybového rozvoje v rámci svých možností

Pojetí výuky


- učivo bude podáno v opakujících se celcích, které se ve vyšších ročnících budou zaměřovat na prohlubování schopností a dovedností,
- těžištěm výuky je, že po výkladu bude následovat provedení praktických cvičení
- vyučování bude probíhat v tělocvičně nebo na hřišti (v přírodě apod.)
- třída bude dělena na skupiny tak, aby byly respektovány individuální schopnosti jedince, tak, aby docházelo k jeho dalšímu rozvoji
- při provádění cvičení budou použity příslušné cvičební pomůcky, nářadí

Hodnocení výsledků žáka


- žák je hodnocen za aktivní přístup k zvládnutí příslušných pohybových činností
- součástí hodnocení je absolvování motorických a dovednostních testů, které žáci absolvují v každém ročníku
- hodnocení bude mít motivační charakter, žáci budou vedeni tak, aby cítili potřebu vzdělávat se s ohledem na využitelnost získaných znalostí a dovedností v dalším studiu i v praktickém životě

Poznámka:


Učivo 1. ročníku je rozšířeno o šestidenní lyžařský kurz, jehož cílem je zvládnutí základů sjezdového lyžování a snowbordingu a osvojení dodržování pravidel chování na sjezdovkách, vlecích a na horách s důrazem na bezpečnost a ochranu zdraví svého a ostatních. Učivo 2. ročníku je rozšířeno o pětidenní cyklistickosportovní kurz, jehož cílem je zvládnutí jízdy na kole v terénu a na silnici s dodržením bezpečnosti a pravidel silničního provozu a orientace v terénu.

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Občan v demokratické společnosti

Realizace tématu je zaměřena k získání kladného postoje k aktivní tělesné činnosti jedince, k jeho zdravému životnímu stylu v rámci udržování tělesného i duševního zdraví jako základní složky osobnosti aktivního občana v demokratické společnosti.
Žáci jsou vedeni k tomu, aby:
- byli schopni respektovat specifická pravidla pohybových aktivit a jednali v duchu fair play
- dokázali správně reagovat při vzniku potřeby poskytnutí 1.pomoci
- vhodným způsobem využívali svůj volný čas
- prostřednictvím pohybu upevňovali své volní a charakterové vlastnosti
- respektovali tělesné zvláštnosti jednotlivce
- dovedli vzájemně komunikovat a diskutovat o problémech a hledat jejich řešení

Člověk a životní prostředí

Žáci jsou vedeni k tomu, aby:
- využívali pohybových aktivit v přírodě a svým chováním přispěli k ochraně životního prostředí
- chránili své zdraví a adekvátní tělesnou aktivitou udržovali svou tělesnou zdatnost
- byli zodpovědni za svou bezpečnost a bezpečnost ostatních

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

Charakteristika oblasti

Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.

Informační a komunikační technologie

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecné cíle vyučovacího předmětu


- naučí žáky pracovat s prostředky informačních technologií a pracovat s informacemi,
- připraví žáky k tomu, aby efektivně využívali prostředky informačních technologií jak v průběhu přípravy v jiných předmětech, tak v dalším vzdělání i výkonu povolání, ale i v soukromém a občanském životě,
- umožní žákům pracovat se základním kancelářským SW a s dalším aplikačním programovým vybavením.

Charakteristika učiva


- naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém,
- umí na uživatelské úrovni pracovat se základním kancelářským SW (textový editor, tabulkový procesor, návrh jednoduché prezentace, práce s jednoduchou databází),
- seznámí se s dalším běžným aplikačním programovým vybavením,
- žák zvládá efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků ICT) a dovede komunikovat pomocí Internetu a elektronické pošty,
- umí zpracovat věcně správně a srozumitelně přiměřeně náročné souvislé texty na PC na běžná i odborná témata, pracovní a jiné písemnosti (žádosti, životopisy, formuláře),
- žák zvládá obsluhu tiskárny, scanneru.

Pojetí výuky


- učivo bude vysvětleno v opakujících se celcích, které se ve vyšších ročnících budou zaměřovat na prohlubování znalostí,
- těžištěm výuky je, že po výkladu bude následovat okamžité provedení praktických úkolů,
- vyučování bude probíhat v učebně ICT,
- třída bude dělena na skupiny tak, aby u každé PC stanice seděl jeden žák,
- při výkladu budou použity vhodné prezentační pomůcky (nástěnné obrazy, meotar, dataprojektor apod.),
- žáci si budou své poznatky zapisovat do sešitů.

Hodnocení žáků


- žák je hodnocen za grafickou úpravu, nápaditost, samostatnost a dovednost při zpracování daných témat,
- ke každému tématu budou zařazovány ověřovací praktické úkoly, které budou všichni žáci
řešit souběžně,
- znalost některých témat bude ověřována ústním či písemným zkoušením nebo formou vytvořené a obhájené prezentace,
- klasifikace bude vycházet nejen z výsledků zkoušení
žáka, ale bude zohledněn i přístup žáka k řešení jednotlivých úloh při procvičování učiva,
- hodnocení se bude řídit klasifikačním řádem, který je součástí školního řádu.
- hodnocení bude mít motivační charakter, žáci budou vedeni tak, aby cítili potřebu vzdělávat se s ohledem
na využitelnost získaných znalostí a dovedností v dalším studiu i v praktickém životě.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


- rozvíjí dovednosti v hledání informací z různých oblastí pomocí internetu,
- rozvíjí grafickou představivost (technické kreslení, matematika), estetičnost písemného projevu ( český jazyk), - - --komunikace pomocí internetu (e-mail, chat),
- má nadpředmětový charakter, prolíná velkým počtem vyučovacích předmětů,
- prohlubuje komunikativní dovednosti a dovednost spolupracovat,
- zvažuje různé zdroje dat,
- umí se radit s lidmi ve svém okolí,
- naučí se vytvářet a uspořádávat dokumentaci, rozumí grafům, diagramům a tabulkám, je schopen práce v týmu.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Informační a komunikační technologie

Průřezové téma je realizováno ve vyučovacím předmětu informační a komunikační technologie. Je zřejmé, že s rozvojem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích na základní škole bude úkolem střední školy mj. vyrovnání úrovně připravenosti žáků na určitý standard a poskytování hlubšího vzdělání v závislosti na potřebách jednotlivých oborů vzdělání. Dosažené znalosti a dovednosti žáci využívají ve všech ostatních předmětech. Jsou připravováni tak, aby se jim počítač stal běžným pracovním nástrojem. Pracují s kancelářským softwarem (textový editor, tabulkový procesor, databáze), vytvářejí prezentace, používají software pro práci s grafikou, získávají informace z celosvětové sítě, zvládají různé způsoby komunikace na Internetu, pracují s CAD systémy. Jsou vedeni k tomu, aby dokázali dosažené znalosti aktivně využívat v dalším studiu i v praktickém životě.

Ekonomické vzdělávání

Charakteristika oblasti

Cílem této vzdělávací oblasti je rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.
Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání.
Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.

Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.

Ekonomika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět ekonomika je vyučován ve třetím ročníku daného učebního oboru.
Cílem výuky předmětu je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, aby žáci porozuměli podstatě podnikatelské činnosti a dovedli se správně orientovat v ekonomických souvislostech reálného života.

Charakteristika učiva


Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ekonomika je rozdělen do šesti tematických celků.
Obsahový okruh učiva je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat.
Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítávat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Výuka ekonomických znalostí směřuje k tomu, aby žáci:


• měli vhodnou míru ekonomického sebevědomí a byli schopni sebehodnocení a sebekritiky a přijímali odpovědnost za svá jednání a rozhodnutí
• vážili si demokracie a svobody, ale také hledali hranice mezi osobní svobodou a společenskou odpovědností
• chovali se tolerantně a solidárně, byli ochotni se angažovat nejen pro vlastní prospěch, ale i pro veřejný zájem
• byli ochotni klást si existenční, etické a ekonomické otázky a hledat na ně správná řešení a odpovědi
• dodržovali klíčové kompetence jako např. zásady a předpisy BOZP, dodržovali pracovní dobu, vážili si kvalitní práce jiných lidí, vážili si života, zdraví, životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace

Pojetí výuky


Výuka učiva předmětu ekonomika je teoretická s praktickými ukázkami typových výpočtů a řešení.

Základními metodami výuky jsou:


• odborný výklad s použitím zákonů, vyhlášek, norem, učebnic ekonomiky, odborných časopisů a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem např. se zákony, vyhláškami, dohodami a smlouvami
• diskusní metody na zadané ekonomické téma
• procvičování typových příkladů výpočtů a řešení
• samostatné práce žáků zaměřené na určité ekonomické téma

Hodnocení výsledků žáků


Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:


• hloubku a porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané ekonomické poznatky v praxi i v běžném životě
• samostatnost a tvůrčí přístup žáků

Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:


• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• výsledků závěrečných testů z jednotlivých učebních ekonomických celků
• hodnocení samostatných seminárních prací na zadané ekonomické téma
• ústního zkoušení žáků
• hodnocení samostatnosti a tvůrčího přístupu žáků při řešení zadaných ekonomických úkolů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


Tento předmět se v prvé řadě zabývá oblastí mikroekonomie, která žáku vysvětlí základní principy fungování společnosti zaměřené na jednotlivé účastníky trhu a jejich ekonomické chování. Získá potřebné znalosti pro vstup na trh práce včetně založení (provozování) vlastních podnikatelských aktivit. Následuje oblast makroekonomická, která slouží k pochopení fungování národního hospodářství jako celku včetně jejich principů a zákonů.

 

Z klíčových dovedností předmět ekonomika rozvíjí především:


• dovednost řešit problémy a problémové situace zejména v podnikatelské činnosti, ale i v běžném životě, tak, aby se žáci správně orientovali v ekonomických souvislostech a činnostech souvisejících se zaměstnaneckými či podnikatelskými aktivitami ve svém oboru, příkladem může být hledání zaměstnání v oboru, vyplnění daňového přiznání, sestavení podnikatelského záměru v podnikatelské činnosti, orientace v daňové soustavě nebo znalost zásad a vedení daňové evidence
• předmět klade důraz také na komunikativní dovednosti žáků zejména při prezentaci řešení různých ekonomických problémů, které vedou ke komunikaci např. s úřady, se spolupracovníky či s nadřízenými
• za jednu z klíčových celoživotních priorit žáků se považuje také proces celoživotního ekonomického vzdělávání a učení

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Člověk a svět práce

Realizace tématu je hlavně zaměřena na:
− trh práce, jeho ukazatele, všeobecné vývojové trendy, požadavky zaměstnavatelů;
− informace jako kritéria rozhodování o další profesní a vzdělávací dráze, vyhledávání a posuzování informací o povoláních, o vzdělávací nabídce, o nabídce zaměstnání, o trhu práce;
− písemná i verbální sebeprezentace při vstupu na trh práce, sestavování žádostí o zaměstnání a odpovědí na inzeráty, psaní profesních životopisů, průvodních (motivačních) dopisů, jednání s potenciálním zaměstnavatelem, přijímací pohovory, výběrová řízení, nácvik konkrétních situací;
− zákoník práce, pracovní poměr, pracovní smlouva, práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele, mzda, její složky a výpočet, možnosti zaměstnání v zahraničí;
− soukromé podnikání, podstata a formy podnikání, rozdíly mezi podnikáním a zaměstnaneckým poměrem, výhody a rizika podnikání, nejčastější formy podnikání, činnosti s nimiž je třeba při podnikání počítat, orientace v živnostenském zákoně a obchodním zákoníku;
− podpora státu sféře zaměstnanosti, informační, poradenské a zprostředkovatelské služby v oblasti volby povolání a hledání zaměstnání a rekvalifikací, podpora nezaměstnaným;
− práce s informačními médii při vyhledávání pracovních příležitostí.

Odborné vzdělávání

Charakteristika oblasti

Cílem obsahového okruhu je seznámit žáky s materiálovou a součástkovou základnou, používanou v drážní technice, dále s mechanizmy, stroji, automatizací činností a jejími dalšími zařízeními. Učivo poskytuje i ucelené vědomosti ze zobrazování strojních součástí, strojního zařízení, funkčních celků a schémat kinematických a tekutinových mechanizmů. Součástí okruhu jsou i základní výpočty, např. převodových poměrů a sil. Nutností je žáky vybavit praktickými vědomostmi, dovednostmi a přehledem informací, důležitých pro výkon vlastních praktických činností, vykonávaných na hnacích drážních a přípojných vozidlech, jak při výrobě tak v rámci montáži a servisu.

Učivo rozvíjí a upevňuje prostorovou představivost a obrazotvornost při zobrazování těles a při vytváření asociací mezi reálnými předměty a jejich technickým zobrazením, vytváří v žácích smysl pro přesnou, svědomitou a pečlivou práci a rozvíjí estetickou stránku jejich osobnosti, vytváří a rozvíjí komunikativní a numerické dovednosti a dovednosti řešit problémy a problémové situace. Rozhodující je dovednost vyhledávat informace o konstrukci a principech činnosti strojů a zařízení z technické dokumentace a z dalších informačních zdrojů. Obsah okruhu dále spoluvytváří základy obecně technického myšlení, napomáhá k rozvíjení samostatného logického myšlení, výchově k zodpovědnosti, přesnosti, pořádku, pečlivosti a k pracovní kázni. V další oblasti obsahovém okruhu žáci získají vědomosti a dovednosti pro ošetřování, opravy, seřízení a diagnostikování drážních vozidel. Manuální a intelektové dovednosti se rozvíjejí a prohlubují při údržbě a opravách jednotlivých částí i funkčních celků a celých drážních vozidel, dále při uložení mechanismů, částí i funkčních celků strojů a zařízení, jakož i po provedené opravě, seřízení a kontrole provozuschopnosti vozidel a jejich funkčních částí.

Při těchto činnostech používají předepsanou dokumentaci, doporučenou literaturu, vhodné nástroje, nářadí, pomůcky, měřidla, měřící a diagnostické pomůcky a zařízení a udržují je v dobrém technickém stavu.

Při praktických činnostech jsou žáci vedeni k dodržování zásad bezpečné práce, k prevenci při úrazech, hašení požáru vhodnými hasebními prostředky a k ekologickému chování.

Technická dokumentace

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Technická dokumentace podmiňuje u žáků estetické vnímání okolí a grafické vyjadřování prohlubuje vědomosti všech navazujících předmětů jako Strojírenská technologie, Strojnictví, Technologie, Kolejová vozidla a Odborný výcvik, kde je nutné grafické vyjadřování a orientace v obrázcích, schématech a náčrtech.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- profilovat se jako techničtí pracovníci
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi
- rozšiřovat schopnosti slovního i grafického technického vyjadřování
- rozvíjet technické myšlení a technickou představivost
- pracovat s odbornou literaturou
- upřednostňovat odbornou terminologii
- zdokonalovat schopnosti řešení technických problému
- vnímat estetickou stránku života

Charakteristika učiva


Předmět Technická dokumentace rozvíjí grafické kompetence žáků. Žáci se naučí pracovat s technickou dokumentací, zejména číst technické výkresy, technické normy, servisní příručky apod. Seznámí se s významem, funkcí a charakteristikou základních strojních součástí a mechanismů a s možnostmi jejich použití. Žáci se naučí navrhovat vhodné polotovary a materiály pro konkrétní strojní součásti, určovat tvar a rozměry součástí z výkresu.
Učivo obsahového okruhu využívá matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, která tvoří základy strojírenství, aplikuje ji a dále rozvíjí. Důležitou součástí je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání.

Obsah učiva je rozdělen do třech ročníků s tématy navazujícími na sebe. Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


- normalizace
- zobrazování tvaru strojních součástí
- řezy a průřezy
- kótování
- předepisování úchylek rozměrů, geometrického tvaru a vzájemné polohy ploch a prvků
- předepisování jakosti povrchu tepelného zpracování a povrchových úprav
- předepisování materiálu, druhu a rozměrů polotovaru,
- výkresy součástí
- výkresy sestavení
- výkresy polotovarů
- schémata
- technická dokumentace
- ostatní technická dokumentace

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


- dovedli pracovat v kolektivu i samostatně
- mysleli ekologicky a ekonomicky
- rozvíjeli komunikativní dovednosti
- dbali na svědomitou a poctivou práci
- vytvářeli fungující mezilidské vztahy

Pojetí výuky:


Výuka je zaměřena na praktickou práci a teoretický výklad. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úkoly.


Hlavní znaky výuky:


- odborný výklad a práce do sešitů a výkresů s použitím literatury, pomůcek, materiálů a výrobků
- použití audiovizuální techniky
- práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí
- využití poznatků z praxe

Hodnocení výsledků žáků:


- hodnocení tematických celků písemnou formou
- ústní zkoušení
- hodnocení domácích úkolů/rysů/
- hodnocení úrovně sešitů
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Strojnictví

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Zvládnutí učiva předmětu Strojnictví je předpokladem pro výkon technických prací v oboru. Vědomosti získané v předmětu mají úzkou vazbu na vědomosti z předmětů Technická dokumentace, Strojírenská technologie, Technologie, Kolejová vozidla, kde tyto odborné znalosti dále prohlubují a rozvíjí.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- profilovat jako technici
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi
- rozšiřovat schopnosti slovního i grafického technického vyjadřování
- rozvíjet technické myšlení a technickou představivost
- pracovat s odbornou literaturou
- upřednostňovat odbornou terminologii
- zdokonalovat schopnosti řešení technických problému

Charakteristika učiva


Zvládnutí učiva obsahového okruhu Strojnictví vytváří vědomostní a dovednostní základ pro práci absolventa jako konstruktéra, tj. pro navrhování strojních součástí a jednoduchých strojních celků. Obsahem učiva jsou základní strojní součásti, spoje, mechanismy a stroje, jejich principy a funkce. Učivo obsahového okruhu vyžaduje dobré zvládnutí matematicko-přírodovědné složky vzdělávání, na kterou navazuje, vhodně ji aplikuje a dále rozvíjí. Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu je práce s informacemi, zejména jejich vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání, dále logické myšlení a prostorová představivost.

Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů.

 

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


- spoje
- spojovací součásti
- pojišťování rozebíratelných spojů
- součásti k přenosu sil
- potrubí a jeho příslušenství
- utěsňování strojních součástí
- kinematické mechanizmy
- tekutinové mechanizmy
- elektrická zařízení
- prvky a systémy automatického řízení
- zdvihací, dopravní a manipulační stroje a zařízení
- pracovní stroje
- hnací stroje

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


- dovedli pracovat v kolektivu i samostatně
- mysleli ekologicky a ekonomicky
- rozvíjeli komunikativní dovednosti
- dbali na svědomitou a poctivou práci
- vytvářeli fungující mezilidské vztahy

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úkoly.

Hlavní znaky výuky


- odborný výklad s použitím literatury, pomůcek, modelů, části strojů
- použití audiovizuální techniky
- práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí
- využívání poznatků z praxe

Hodnocení výsledků žáků


- hodnocení tematických celků písemnou formou
- ústní zkoušení
- hodnocení domácích úkolů
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Strojírenská technologie

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Strojírenská technologie má vliv na představu o vzniku a vytvoření všech technických součástí, strojů a zařízení. Poznatky získané v předmětu Strojírenská technologie navazují na předměty jako jsou Strojnictví, Technická dokumentace, Technologie a Dopravní prostředky, kde s těmito předměty poskytuje komplexní informace o materiálech a jejich zpracování.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- profilovat jako technický pracovníci
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi
- rozšiřovat schopnosti slovního i grafického technického vyjadřování
- rozvíjet technické myšlení a technickou představivost
- pracovat s odbornou literaturou
- upřednostňovat odbornou terminologii
- zdokonalovat schopnosti řešení technických problému
- posuzovat dopad výroby a následného zpracování na přírodu

Charakteristika učiva

Zvládnutí předmětu Strojírenská technologie je předpokladem pro vykonávání pracovních činností v technologické přípravě strojírenské výroby, dále v opravárenství a je základem kvalifikace všech technických pracovníků ve strojírenství. Obsahově se předmět týká okruhu vlastností polotovarů a předvýrobků, typická využití jednotlivých druhů apod., základů metalografie, tepelného zpracování a dalšího zpracování materiálu. Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů. Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


- materiály
- vlastnosti materiálů
- zkoušení materiálů
- konstrukční materiály kovové
- nástrojové materiály
- plasty a jiné nekovové materiály
- pomocné materiály a provozní hmoty
- polotovary vyrobené odléváním
- polotovary vyrobené hutním tvářením a kováním
- koroze, ochrana proti korozi
- základy metalografie a tepelného zpracování


Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


- dovedli pracovat v kolektivu i samostatně
- mysleli ekologicky a ekonomicky
- rozvíjeli komunikativní dovednosti
- dbali na svědomitou a poctivou práci
- vytvářeli fungující mezilidské vztahy

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úkoly.

 

Hlavní znaky výuky


- odborný výklad s použitím literatury, pomůcek, materiálů a výrobků
- použití audiovizuální techniky
- práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí
- využití poznatků z praxe

Hodnocení výsledků žáků


- hodnocení tematických celků písemnou formou
- ústní zkoušení
- hodnocení domácích úkolů
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Technologie

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Technologie umožňuje rozvíjet logické a tvůrčí technické myšlení žáků a dát jim nutný teoretický základ pro správné hodnocení a řešení konkrétních problémů přiměřené obtížnosti. Vytvářet vědomosti a dovednosti o základních technologických metodách zpracování materiálu a součástek při opravách. Žák je schopen volit patřičné metody pro daný typ opravy a stanovit i rozsah opravy. Předmět využívá znalosti učiva z technických předmětů Strojnictví, Strojírenská technologie a Technická dokumentace.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- využívat technologických vědomostí a dovedností z oblasti strojírenského průmyslu při řešení technických problémů
- aplikovat poznatky a postupy při opravách
- zkoumat a řešit technické problémy a diskutovat při jejich řešení
- pracovat v týmu i samostatně
- pracovat s odbornou literaturou
- přesně se vyjadřovat a správně používat odbornou literaturu
- sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
- pracovat s moderní technikou

Charakteristika učiva


Obsah učiva je rozdělen do tří ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů. Jedná se o profilový předmět, jehož náplní je seznámit studenty s technologií opracování součástek a polotovarů. Učí žáky základní technologie oprav jednotlivých části a celků. Předmět využívá znalostí získaných z jiných předmětů, jako například Technická dokumentace, Strojnictví, Strojírenská technologie, Dopravní prostředky.

 

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:

 

- bezpečnost a ochrana zdraví při práci

- ruční zpracování kovů

- tváření a tepelné zpracování kovů

- základy opravárenství a montážních prací

- strojní obrábění

- spojování a montážní práce

- ocelové konstrukce

- montáž, údržba a opravy strojních celků a zařízení

- provoz strojů a zařízení


Vzdělávací cíle a dovednosti


- správné vyjadřování žáků a dodržování odborného názvosloví
- čtení a práce s technickými výkresy a odbornou literaturou
- analýza a řešení technické problematiky
- stanovení podstaty problému a navržení možnosti řešení
- volba vhodné metody a postup realizace zvoleného řešení

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady z praxe.

 

Hlavní znaky výuky:


- výklad s využitím odborné literatury a názorných pomůcek strojních součástí
- použití audiovizuální techniky
- diskuse o problémech

Hodnocení výsledků žáků


- ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
- písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí


V předmětu Technologie je z klíčových kompetencí kladen důraz na správné zvolení informačních zdrojů, využívání získaných informací k řešení daného problému, vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat informace různého druhu.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Dopravní prostředky

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Dopravní prostředky umožňuje rozvíjet logické a tvůrčí technické myšlení žáků a dát jim nutný teoretický základ pro správné hodnocení a řešení konkrétních problému přiměřené obtížnosti. Vytvářet vědomosti a dovednosti o základních konstrukčních částech a celků vozidel a jejich vzájemné provázaností. Žák je schopen rozlišovat a správně chápat jednotlivé části vozidel a princip jejich činnosti. Předmět využívá znalosti učiva z technických předmětů Strojnictví a Strojírenská technologie.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- využívat technických vědomostí a dovedností z oblasti strojírenského průmyslu při řešení technických problémů
- zkoumat a řešit technické problémy a diskutovat při jejich řešení
- pracovat v týmu i samostatně
- pracovat s odbornou literaturou
- přesně se vyjadřovat a správně používat odbornou literaturu
- sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
- pracovat s moderní technikou

Charakteristika učiva

 

 Jedná se o profilový předmět, jenž bezprostředně podporuje znalosti z předmětu Technologie a Strojnictví. Důraz je položen na konstrukci jednotlivých částí a celků vozidel a jejich vlastnosti.

 

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


- druhy dopravy
- druhy a značení kolejových vozidel
- pojezd kolejových vozidel
- spalovací motor a přenosy výkonu
- skříň vozidla
- brzdy
 


Vzdělávací cíle a dovednosti


- správné vyjadřování žáků a dodržování odborného názvosloví
- čtení a práce s technickými výkresy a odbornou literaturou
- analýza a řešení technické problematiky
- stanovení podstaty problému a navržení možnosti řešení
- znalost a správné přiřazení jednotlivých částí a celků kolejových vozidel

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady z praxe.


Hlavní znaky výuky


- výklad s využitím odborné literatury a názorných pomůcek části vozidel
- použití audiovizuální techniky
- diskuse o problémech

Hodnocení výsledků žáků


- ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
- písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí


V předmětu Dopravní prostředky je z klíčových kompetencí kladen důraz na správné zvolení informačních zdrojů, využívání získaných informací k řešení daného problému, vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat informace různého druhu.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Odborný výcvik

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Rozhodující význam pro přípravu žáků má odborný výcvik. Základním cílem odborného výcviku učebního oboru Strojní mechanik je vytvoření dovedností a návyků souvisejících se zajišťováním provozu strojírenských výrobků, montážních celků. Současně si žáci v odborném výcviku upevňují a prohlubují odborné vědomosti osvojené v teoretických odborných předmětech. Nácvikem činnosti předepsaných učební osnovou, za používání pracovních pomůcek a nářadí a za dodržování technologických a bezpečnostních předpisů, vytváří odborný výcvik u žáků předpoklady pro to, aby v závěru mohli samostatně a kvalitně vykonávat pracovní činnosti při výrobě, opravách strojních součástí, kolejových vozidel, montáži strojů a zařízení. 

Charakteristika učiva

 

V průběhu odborného výcviku v 1. ročníku si žáci osvojí základní dovednosti a návyky z ručního zpracování technických materiálů (oceli, bronzu, litiny, hliníkové slitiny, plastu apod.), zpracování profilových materiálů menších průřezů a plechů s důrazem na správné používání moderních nástrojů a zařízení, zároveň se seznámí s organizací pracoviště a zásadami bezpečné a hygienické práce. V tematickém celku zaměřeném na třískové obrábění žáci získávají dovednosti v různých druzích obrábění, kde procvičují základní operace při soustružení, obrážení, broušení a řezání vybraných materiálů. Při ručním a strojním zpracování technických materiálů žáci uplatňují získané vědomosti o způsobech měření a používání měřidel a znalosti lícování Základní dovednosti jsou v průběhu 2. a 3. ročníku dále prohlubovány a rozšiřovány v těchto tematických celcích, orientovaných na údržbu, provoz a opravy strojních součástí, montáží strojů a znalost konstrukcí kolejových vozidel:

 

- základy montážních prací – žák seznámen se základními typy strojních součástí 
- montáže a demontáže strojů a zařízení -je schopen jednoduchých oprav strojních zařízení
- montáž, údržba a opravy tekutinových mechanizmů strojů a zařízení - zná a dovede popsat elektrické, mechanické, hydraulické a pneumatické systémy montáží strojů, strojírenských výrobků 
- svařovna - absolvuje svářečský kurz ZK135,1.1,ZP311 - 2,1.1, dle osnov České svářečské společnosti ANB; po absolvování kurzu je žák schopen svařovat kovové nelegované materiály, nevyžadující předehřev
- údržba strojů a zařízení -  rozezná a diagnostikuje jednotlivé závady, jejich příznaky, příčiny a umí je opravit
- opravy strojů a zařízení - je schopen opravovat a diagnostikovat závady strojních zařízení 
- výroba součástí dílú a montáž do technologických celků - zvládá opravy a renovací dílů montážních zařízení
- kolejová vozidla - rozpozná konstrukční skupiny pojezdového ústrojí, zná konstrukce jednotlivých typů skříní, funkčnost jednotlivých druhů brzd,dovede poznat přenosy výkonů a typy motoru, rozumí prácem související s měřením, seřizováním součástí a defektoskopii namáhaných částí kolejových vozidel

- produktivní práce - absolvent daného oboru v daném tématu si osvojuje probraná témata, zvládá diagnostiku závad, opravy,seřizování a výrobu jednoduchých strojních konstrukcí v provozních podmínkách

- elektrická výstroj strojů a zařízení - zná diagnostické stanovení rozsahu oprav elektrických zařízení montážních celků

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           -

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 

- naučit žáky respektovat lidský život a jeho trvání jako vysokou hodnotu
- vytvořit u žáků úctu k živé i neživé přírodě, k ochraně a zlepšování životního prostředí a chápání globálních problému světa
- vést žáky k tomu, aby se ve vztahu k jiným lidem oprostili od předsudků, xenofobie, intolerance, rasismu, nacionalismu, etnické a jiné nesnášenlivosti;
- utváření návyků slušného a odpovědného chování v souladu morálními zásadami a pravidly společenského chování;
- vést žáky k tomu, aby cítili potřebu aktivního zapojení do společenského života a spolupracovali na zachování demokracie a jejím zdokonalování, aby jednali v souladu se strategií udržitelného rozvoje
- vést žáky k rozvoji komunikativních dovedností a dovedností, potřebných pro hodnotný partnerský život i pro život v širším (pracovním, rodinném, zájmovém aj.) kolektivu

Pojetí výuky

 

- odborný výcvik je organizován v učebních skupinách, kdy výklad teorie oprav nebo cvičné práce jsou vedeny frontálně.
- výuka při produktivní práci a cvičné úkoly se speciálními přípravky a pomůckami probíhají v UVS, případně individuálně.
- v odborném výcviku jsou vhodným řízením výuky rozvíjeny tyto klíčové dovednosti:

 

- komunikativní dovednosti - vyučující vyžaduje správnou terminologii (názvy nářadí a nástrojů, měřidel, dílů a celků, pracovních činností apod.), úplnost a správnost zpracování pracovních postupů

- personální a interpersonální dovednosti - vyučující vyžaduje samostatnost při určení příčin nedostatků v kvalitě žákova pracovního výkonu (rozbory příčin zmetků a nekvalitních oprav)

- dovednost řešit problémy a problémové situace - vyučující vede žáky v průběhu celé délky přípravy postupným snižováním množství detailních informací o postupech práce, výběru potřebných nářadí, nástrojů, pracovních pomůcek atd., k samostatnosti, ke schopnosti samostatně řešit pracovní úkoly tak, aby na konci výuky každého tematického celku byl žák schopen řešit podmínky pro údržbu, opravu a seřízení daného zařízení (postup práce, nástroje, zjištění závady, potřeba náhradních dílů apod.) a podle těchto podmínek zařízení uvést do optimálního provozuschopného stavu

- numerické aplikace – vyučující zadává žákům při každé vhodné příležitosti jako součást pracovních úkolů i výpočty spotřeby materiálu, jednoduché ekonomické propočty, informuje je i o cenách materiálu, náhradních dílů, nářadí, energií a mzdových nákladech jako podkladech pro kalkulaci ceny jednodušších oprav a seřízení a tím i k úvahám o jejich rentabilitě

- dovednost využívat informační technologie a pracovat s informacemi - žáci jsou vedeni k užívání odborné literatury, tabulek a norem, kde mohou získat potřebné informace (seřizovací hodnoty, použitelnost náhradních dílů apod.), tyto informace vhodně evidovat a přiřazovat k řešeným problémům
- důležitou podmínkou pro osvojení příslušných dovedností žáků je úroveň materiálního vybavení pracovišť, umožňující nácvik dovedností na žádoucí úrovni realizovat

Cíle vzdělávání

 

- předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako mechanika, technika a specialisty ve svém oboru
- je úzce spojen s ostatními technickými předměty (Strojnictví,  Technologie, aj.), což přispívá k širšímu uplatnění absolventů
- v tematických celcích Odborného výcviku jsou probírány zejména otázky třídění odpadů , práce s nebezpečnými odpady, ekologická likvidace poškozených částí strojních zařízení
- vyhledávat a vyhodnocovat informace z různých zdrojů, využívat je pro svou práci
- pracovat s moderní technikou
- zvolit vhodné metody a postup realizace zvoleného řešení oprav
- analyzovat a řešit technické problémy
- výuka současně rozvíjí i obecné kompetence absolventa a to zejména:

- práce s informacemi
- rozvoj vlastních priorit
- odpovědné rozhodování
- verbální komunikace

 

 Hodnocení výsledků žáků

 

- průběžným hodnocením žáků při cvičné i produktivní práci učitelem odborného výcviku
- hodnocení znalostí a zručností (soubornou prací) na konci tematických celků
- ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
- písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Člověk a svět práce

- základní aspekty pracovního poměru, práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů, přislušné právni normy
- dbá na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
- usiluje o co nejvyšší kvalitu práce
- jedná ekonomicky a ekologicky při vykonávání pracovních činností i v běžném životě