telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Přírodovědné vzdělávání

FyzikaZáklady přírodních věd
1. ročník (2 týdně)
povinný
Učivo

Základy biologie, 11 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • charakterizuje názory na vznik a vývoj života na Zemi
  • vyjádří vlastními slovy základní vlastnosti živých soustav
  • popíše buňku jako základní stavební a funkční jednotku života
  • vysvětlí rozdíl mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou
  • charakterizuje rostlinnou a živočišnou buňku a uvede rozdíly
  • uvede základní skupiny organismů a porovná je
  • objasní význam genetiky
  • popíše stavbu lidského těla a vysvětlí funkci orgánů a orgánových soustav
  • vysvětlí význam zdravé výživy a uvede principy zdravého životního stylu
  • uvede příklady bakteriálních, virových a jiných onemocnění a možnosti prevence
- vznik a vývoj života na Zemi
- vlastnosti živých soustav (systémové uspořádání, metabolismus, dráždivost, rozmnožování, adaptace, růst a vývoj)
- typy buněk
- rozmanitost organismů a jejich charakteristika
- dědičnost a proměnlivost
- biologie člověka
- zdraví a nemoc
Ekologie, 13 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí základní ekologické pojmy
  • charakterizuje abiotické (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra) a biotické faktory prostředí (populace, společenstva, ekosystémy)
  • charakterizuje základní vztahy mezi organismy ve společenstvu
  • uvede příklad potravního řetězce
  • popíše podstatu koloběhu látek v přírodě z hlediska látkového a energetického
  • charakterizuje různé typy krajiny a její využívání člověkem
- základní ekologické pojmy
- ekologické faktory prostředí
- potravní řetězce a potravní pyramidy
- koloběh látek v přírodě a tok energie
- typy krajiny
Člověk a životní prostředí, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše historii vzájemného ovlivňování člověka a přírody
  • hodnotí vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí
  • charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví
  • charakterizuje přírodní zdroje surovin a energie z hlediska jejich obnovitelnosti, posoudí vliv jejich využívání na prostředí
  • popíše způsoby nakládání s odpady
  • charakterizuje globální problémy na Zemi
  • uvede základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě a vyhledá informace o aktuální situaci
  • uvede příklady chráněných území v ČR a v regionu
  • uvede základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí
  • vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických, technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí
  • zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí
  • na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému
- vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím
- přírodní zdroje energie a surovin
- odpady
- globální problémy
- ochrana přírody a krajiny
- nástroje společnosti na ochranu životního prostředí
- zásady udržitelnosti rozvoje
- odpovědnost jedince za ochranu přírody a životního prostředí
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Obecná chemie, 13 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • dokáže porovnat fyzikální a chemické vlastnosti různých látek
  • popíše stavbu atomu, vznik chemické vazby
  • zná názvy, značky a vzorce vybraných chemických prvků a sloučenin
  • popíše charakteristické vlastnosti nekovů, kovů a jejich umístění v periodické soustavě prvků
  • popíše základní metody oddělování složek ze směsí a jejich využití v praxi
  • vyjádří složení roztoku a připraví roztok požadovaného složení
  • vysvětlí podstatu chemických reakcí a zapíše jednoduchou chemickou reakci chemickou rovnicí
  • provádí jednoduché chemické výpočty, které lze využít v odborné praxi
- chemické látky a jejich vlastnosti
- chemický symbolika
- názvosloví anorganických sloučenin
- částicové složení látek, atom, molekula
- chemická vazba
- periodická soustava prvků
- chemické reakce, chemické rovnice
- směsi a roztoky
- výpočty v chemii
pokrytí průřezových témat

Člověk a svět práce

Anorganická chemie, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí vlastnosti anorganických látek
  • tvoří chemické vzorce a názvy vybraných anorganických sloučenin
  • charakterizuje vybrané prvky a anorganické sloučeniny a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí
- anorganické látky - oxidy, kyseliny, hydroxidy, soli
- vybrané prvky a anorganické sloučeniny v běžném životě a odborné praxi
Organická chemie, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • charakterizuje základní skupiny uhlovodíků a jejich vybrané deriváty a tvoří jednoduché chemické vzorce a názvy
  • uvede významné zástupce jednoduchých organických sloučenin a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí
- vlastnosti atomu uhlíku
- základ názvosloví organických sloučenin
- organické sloučeniny v běžném životě a odborné praxi
Biochemie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • charakterizuje biogenní prvky a jejich sloučeniny
  • charakterizuje nejdůležitější přírodní látky
  • popíše vybrané biochemické děje
- chemické složení živých organismů
- přírodní látky, bílkoviny, sacharidy, lipidy, nukleové kyseliny, biokatalyzátory
- biochemické děje