telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Přírodovědné vzdělávání
Učivo
Základy biologie, 11 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
charakterizuje názory na vznik a vývoj života na Zemi
-
vyjádří vlastními slovy základní vlastnosti živých soustav
-
popíše buňku jako základní stavební a funkční jednotku života
-
vysvětlí rozdíl mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou
-
charakterizuje rostlinnou a živočišnou buňku a uvede rozdíly
-
uvede základní skupiny organismů a porovná je
-
objasní význam genetiky
-
popíše stavbu lidského těla a vysvětlí funkci orgánů a orgánových soustav
-
vysvětlí význam zdravé výživy a uvede principy zdravého životního stylu
-
uvede příklady bakteriálních, virových a jiných onemocnění a možnosti prevence
|
- vznik a vývoj života na Zemi
- vlastnosti živých soustav (systémové uspořádání, metabolismus, dráždivost, rozmnožování, adaptace, růst a vývoj)
- typy buněk
- rozmanitost organismů a jejich charakteristika
- dědičnost a proměnlivost
- biologie člověka
- zdraví a nemoc
|
Ekologie, 13 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí základní ekologické pojmy
-
charakterizuje abiotické (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra) a biotické faktory prostředí (populace, společenstva, ekosystémy)
-
charakterizuje základní vztahy mezi organismy ve společenstvu
-
uvede příklad potravního řetězce
-
popíše podstatu koloběhu látek v přírodě z hlediska látkového a energetického
-
charakterizuje různé typy krajiny a její využívání člověkem
|
- základní ekologické pojmy
- ekologické faktory prostředí
- potravní řetězce a potravní pyramidy
- koloběh látek v přírodě a tok energie
- typy krajiny
|
Člověk a životní prostředí, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše historii vzájemného ovlivňování člověka a přírody
-
hodnotí vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí
-
charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví
-
charakterizuje přírodní zdroje surovin a energie z hlediska jejich obnovitelnosti, posoudí vliv jejich využívání na prostředí
-
popíše způsoby nakládání s odpady
-
charakterizuje globální problémy na Zemi
-
uvede základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě a vyhledá informace o aktuální situaci
-
uvede příklady chráněných území v ČR a v regionu
-
uvede základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí
-
vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických, technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí
-
zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí
-
na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému
|
- vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím
- přírodní zdroje energie a surovin
- odpady
- globální problémy
- ochrana přírody a krajiny
- nástroje společnosti na ochranu životního prostředí
- zásady udržitelnosti rozvoje
- odpovědnost jedince za ochranu přírody a životního prostředí
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Obecná chemie, 13 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
dokáže porovnat fyzikální a chemické vlastnosti různých látek
-
popíše stavbu atomu, vznik chemické vazby
-
zná názvy, značky a vzorce vybraných chemických prvků a sloučenin
-
popíše charakteristické vlastnosti nekovů, kovů a jejich umístění v periodické soustavě prvků
-
popíše základní metody oddělování složek ze směsí a jejich využití v praxi
-
vyjádří složení roztoku a připraví roztok požadovaného složení
-
vysvětlí podstatu chemických reakcí a zapíše jednoduchou chemickou reakci chemickou rovnicí
-
provádí jednoduché chemické výpočty, které lze využít v odborné praxi
|
- chemické látky a jejich vlastnosti
- chemický symbolika
- názvosloví anorganických sloučenin
- částicové složení látek, atom, molekula
- chemická vazba
- periodická soustava prvků
- chemické reakce, chemické rovnice
- směsi a roztoky
- výpočty v chemii
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a svět práce
|
Anorganická chemie, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí vlastnosti anorganických látek
-
tvoří chemické vzorce a názvy vybraných anorganických sloučenin
-
charakterizuje vybrané prvky a anorganické sloučeniny a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí
|
- anorganické látky - oxidy, kyseliny, hydroxidy, soli
- vybrané prvky a anorganické sloučeniny v běžném životě a odborné praxi
|
Organická chemie, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
charakterizuje základní skupiny uhlovodíků a jejich vybrané deriváty a tvoří jednoduché chemické vzorce a názvy
-
uvede významné zástupce jednoduchých organických sloučenin a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí
|
- vlastnosti atomu uhlíku
- základ názvosloví organických sloučenin
- organické sloučeniny v běžném životě a odborné praxi
|
Biochemie, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
charakterizuje biogenní prvky a jejich sloučeniny
-
charakterizuje nejdůležitější přírodní látky
-
popíše vybrané biochemické děje
|
- chemické složení živých organismů
- přírodní látky, bílkoviny, sacharidy, lipidy, nukleové kyseliny, biokatalyzátory
- biochemické děje
|
|