telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Autotronik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Přírodovědné vzdělávání

Fyzika
Základy přírodních věd
1. ročník2. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


• hlubší a komplexní pochopení přírodních jevů a zákonů.
• formování žádoucích vztahů žáků k technice.
• využití fyzikálních poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s profesním i občanským životem.
• logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché fyzikální problémy.
• pozorovat a zkoumat přírodu a okolní svět, provádět měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje.
• komunikovat, vyhledávat a interpretovat fyzikální informace a zaujímat k nim kritické stanovisko, využívat získané informace v diskusi k fyzikální a odborné tématice.
• porozumět základním fyzikálním souvislostem a postavení člověka v přírodě, pochopit souvislosti fyzikálního poznání a rozvoje techniky, společnosti, zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje.
• posoudit fyzikální jevy a děje z hlediska nebezpečnosti a vlivu na zdraví a život.
• zopakovat, prohloubit a rozšířit poznatky o základních pojmech, jevech, zákonitostech a souvislostech získaných na základní škole.
• osvojit si vybrané poznatky tvořící teoretický základ předmětu.

Charakteristika učiva

• fyzikální učivo je zařazeno do 1. a 2. ročníku

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 
• pochopit objektivní platnost základních fyzikálních zákonů a souvislostí od jednoduchých jevů po složité situace jako celku, zejména ve vztahu lidské společnosti a prostředí z hlediska ekologického, vědeckotechnického, ekonomického a časového v souvislostech s lokálními i globálními problémy.
• pochopit nebezpečí ohrožení lidskou činností a zaujmout postoj v oblasti péče o pracovní a životní prostředí.
• jednat hospodárně, adekvátně uplatňovat nejen kritérium ekonomické efektivnosti, bezpečnosti a ochrany zdraví ale i hledisko ekologické.
• zdůvodnit význam nových fyzikálních poznatků pro společnost.

Pojetí výuky


• budou využívány různé metody práce – frontální výklad, samostatná práce, skupinové vyučování, pozorování, ukázky na videu, internet, periodika, hromadné sdělovací prostředky, exkurze.
• k výuce se použijí učebnice a MFCh tabulky, poznámky k učivu si budou žáci zaznamenávat do sešitů.

Hodnocení výsledků žáků


• vědomosti žáků budou prověřovány ústním a písemným zkoušením.
• při hodnocení bude kladen důraz na hloubku porozumění učiva.
• ústní zkoušení bude hodnoceno známkou a slovně.
• písemné zkoušení bude hodnoceno bodově nebo známkou.
• samostatné práce budou hodnoceny známkou a slovně.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• učit se poznávat svět a lépe mu rozumět.
• vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení, tvůrčích činností a v praktickém životě.
• poznávat smysl a cíl učení, mít pozitivní vztah k učení, posouzení vlastního pokroku, kritické zhodnocení výsledků svého učení.
• samostatné řešení problémů, volba vhodných způsobů řešení, užívání logických postupů.
• bezpečné a účelné užívání materiálů a nástrojů, dodržování vymezených pravidel a postupů.
• mezipředmětové vztahy – Fyzika - Matematika, Základy společenských věd, Ekologie, Tělesná výchova, ICT, Mechanika, Strojnictví, Elektrická měření, Eelektrické příslušenství, Opravárenství a diagnostika, Ekonomika, Český a cizí jazyk.