Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
• využívat přírodovědných poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s přírodovědnou oblastí.
• logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché přírodovědné problémy.
• pozorovat a zkoumat přírodu, provádět experimenty a měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje.
• komunikovat, vyhledávat a interpretovat přírodovědné informace a zaujímat k nim kritické stanovisko, využívat získané informace v diskusi k přírodovědné a odborné tématice.
• porozumět základním ekologickým souvislostem a postavení člověka v přírodě a zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje.
• posoudit chemické látky z hlediska nebezpečnosti a vlivu na živé organismy.
• zopakovat, prohloubit a rozšířit poznatky o základních pojmech, jevech, zákonitostech a souvislostech získaných na střední škole.
• osvojit si vybrané poznatky tvořící teoretický základ předmětu.
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
• pochopit nebezpečí ohrožení přírody lidskou činností a zaujmout postoj v oblasti péče o životní prostředí.
• vytvářet úctu k živé i neživé přírodě, aktivně se zapojovat do ochrany a zlepšování životního prostředí.
• jednat hospodárně, adekvátně uplatňovat nejen kritérium ekonomické efektivnosti, ale i hledisko ekologické.
• zdůvodnit význam nových chemických a biologických poznatků pro společnost.
Pojetí výuky
• budou využívány různé metody práce – frontální výklad, samostatná práce, skupinové vyučování, pozorování, ukázky na videu, internet, periodika, hromadné sdělovací prostředky, exkurze.
• k výuce se použijí učebnice a MFCh tabulky, poznámky k učivu si budou žáci zaznamenávat do sešitů.
Hodnocení výsledků žáků
• vědomosti žáků budou prověřovány ústním a písemným zkoušením.
• při hodnocení bude kladen důraz na hloubku porozumění učiva.
• ústní zkoušení bude hodnoceno známkou a slovně.
• písemné zkoušení bude hodnoceno bodově nebo známkou.
• samostatné práce budou hodnoceny známkou a slovně.
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
• učit se poznávat svět a lépe mu rozumět.
• efektivně pracovat s informacemi.
• mezipředmětové vztahy – fyzika, ICT, technické vzdělávání, ekonomika, dějepis, český a cizí jazyk.
Člověk a životní prostředí