telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

Občanská nauka
1. ročník2. ročník3. ročník (1 týdně)
povinný
Učivo

Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe význam nebezpečí vojenského konfliktu a zejména dopady při použití vojenských prostředků hromadného ničení
  • je schopen vyjmenovat nejdůležitější vnitrostátní a mezinárodní humanitární organizace
  • chápe nutnost poskytnutí humanitární pomoci při mimořádných událostech, a to jak z hlediska pomoci ve vlastním státě, tak z hlediska zahraničí
  • orientuje se a dovede rozlišit pojem krizová situace
- vnitrostátní sociální a ekonomické krizové situace
- vojenské krizové situace
- humanitární pomoc (státní organizace, nestátní neziskové organizace, mezinárodní
humanitární pomoc, zahraniční organizace)

NATO, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • popíše funkci a cíle NATO
- cíle NATO
- struktury NATO

OSN, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • popíše funkci a cíle OSN
  • seznámí se významnými mezinárodními organizacemi poskytujícími humanitární pomoc
- cíle OSN
- struktury OSN
- mezinárodní solidarita a pomoc
Globalizace a její důsledky, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • uvede příklady velmocí, zemí vyspělých, rozvojových a zemí velmi chudých (včetně lokalizace na mapě)
  • uvede hlavní problémy dnešního světa (globální problémy), lokalizuje na mapě ohniska napětí v soudobém světě
  • uvede příklady projevů globalizace v různých oblastech a debatuje o názorech na jejich důsledky
  • na příkladech z hospodářství, kulturní sféry nebo politiky popíše, čemu se říká globalizace
- co přináší globalizace
- nejvíce postižené země
- formy boje proti globalizaci
Česká republika, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí na příkladech osudů lidí (např. civilistů, zajatců, Židů), jak si nacisté počínali na okupovaných územích
  • popíše státní symboly
  • na základě znalostí z výuky dějepisu dovede stručně charakterizovat vývoj české státnosti
  • zhodnotí, jak rozhodující historické mezníky ovlivnily vývoj v ČR
- československá a česká státnost v průběhu dějin
- rozhodující mezníky v ČR
ČR v mezinárodních vztazích, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • dovede najít ČR na mapě světa a Evropy, podle mapy popíše její polohu a vyjmenuje sousední státy
  • seznámí se s úkolem ozbrojených sil ČR a strukturou ozbrojených složek
- Česká republika, suverénní a demokratický stát světa
- obrana a bezpečnost ČR
ČR a Evropa, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • popíše, proč existuje EU a jaké povinnosti a výhody z členství v EU plynou našim občanům
- ČR v Evropské unii
- vývoj, současná situace
Ohrožená příroda a kultura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • na příkladu (z médií nebo jiných zdrojů) vysvětlí, jakých metod používají teroristé a za jakým účelem
  • na příkladech vysvětlí narušení přírodní rovnováhy
  • zná zásady pro udržitelný rozvoj
- závažná narušení přírodní rovnováhy (vyčerpání zdrojů, přírodní katastrofy, aj.)
- globální oteplování, změna klimatu
- znečišťování přírodního prostředí
- ohrožení a zánik rostlin a živočichů
- přelidnění (nedostatek potravin)
- ideologické konflikty jako hrozba kultury i lidstva