telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Společenskovědní vzdělávání
Učivo
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
chápe význam nebezpečí vojenského konfliktu a zejména dopady při použití vojenských prostředků hromadného ničení
-
je schopen vyjmenovat nejdůležitější vnitrostátní a mezinárodní humanitární organizace
-
chápe nutnost poskytnutí humanitární pomoci při mimořádných událostech, a to jak z hlediska pomoci ve vlastním státě, tak z hlediska zahraničí
-
orientuje se a dovede rozlišit pojem krizová situace
|
- vnitrostátní sociální a ekonomické krizové situace
- vojenské krizové situace
- humanitární pomoc (státní organizace, nestátní neziskové organizace, mezinárodní
humanitární pomoc, zahraniční organizace)
|
NATO, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
-
popíše funkci a cíle NATO
|
- cíle NATO
- struktury NATO
|
OSN, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
-
popíše funkci a cíle OSN
-
seznámí se významnými mezinárodními organizacemi poskytujícími humanitární pomoc
|
- cíle OSN
- struktury OSN
- mezinárodní solidarita a pomoc
|
Globalizace a její důsledky, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvede příklady velmocí, zemí vyspělých, rozvojových a zemí velmi chudých (včetně lokalizace na mapě)
-
uvede hlavní problémy dnešního světa (globální problémy), lokalizuje na mapě ohniska napětí v soudobém světě
-
uvede příklady projevů globalizace v různých oblastech a debatuje o názorech na jejich důsledky
-
na příkladech z hospodářství, kulturní sféry nebo politiky popíše, čemu se říká globalizace
|
- co přináší globalizace
- nejvíce postižené země
- formy boje proti globalizaci
|
Česká republika, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí na příkladech osudů lidí (např. civilistů, zajatců, Židů), jak si nacisté počínali na okupovaných územích
-
popíše státní symboly
-
na základě znalostí z výuky dějepisu dovede stručně charakterizovat vývoj české státnosti
-
zhodnotí, jak rozhodující historické mezníky ovlivnily vývoj v ČR
|
- československá a česká státnost v průběhu dějin
- rozhodující mezníky v ČR
|
ČR v mezinárodních vztazích, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
-
dovede najít ČR na mapě světa a Evropy, podle mapy popíše její polohu a vyjmenuje sousední státy
-
seznámí se s úkolem ozbrojených sil ČR a strukturou ozbrojených složek
|
- Česká republika, suverénní a demokratický stát světa
- obrana a bezpečnost ČR
|
ČR a Evropa, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
-
popíše, proč existuje EU a jaké povinnosti a výhody z členství v EU plynou našim občanům
|
- ČR v Evropské unii
- vývoj, současná situace
|
Ohrožená příroda a kultura, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
na příkladu (z médií nebo jiných zdrojů) vysvětlí, jakých metod používají teroristé a za jakým účelem
-
na příkladech vysvětlí narušení přírodní rovnováhy
-
zná zásady pro udržitelný rozvoj
|
- závažná narušení přírodní rovnováhy (vyčerpání zdrojů, přírodní katastrofy, aj.)
- globální oteplování, změna klimatu
- znečišťování přírodního prostředí
- ohrožení a zánik rostlin a živočichů
- přelidnění (nedostatek potravin)
- ideologické konflikty jako hrozba kultury i lidstva
|
|