telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

Občanská nauka
1. ročník (1 týdně)
povinný
2. ročník3. ročník
Učivo

Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • uvede příklady mimořádných událostí
  • zná základní složky IZS, postup správného oznámení mimořádné události
  • zná důležitá telefonní čísla vztahující se k řešení mimořádných událostí
- druhy a příklady mimořádných událostí
- základní složky integrovaného záchranného systému (IZS)
- důležitá telefonní číla (Hasiči ČR, Policie ČR, Městská policie, První pomoc, Mezinárodní tísňová linka) + postup správného oznámení
Vývoj a rozvoj člověk, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • chápe základní pojmy a význam vývoje a rozvoje osobnosti
  • orientuje se v nabídce vzdělání
  • dovede charakterizovat vývoj člověka a jeho činitele (vnitřní, vnější)
  • popíše etapy lidského života a jejich charakteristické znaky
  • chápe mezigenerační rozdíly a povinnosti dětí, rodičů a prarodičů
  • zná dopady i možnosti řešení při vzniku náročných životních situací
- vývoj a jeho činitelé
- etapy lidského života
- mezigenerační vztahy
- náročné životní situace

Mezilidské vztahy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
  • učí se samoregulaci v chování a jednání
  • vysvětlí co je to komunikace
  • uvede příklady komunikace
  • popíše, čím se liší lidská komunikace od komunikace ostatních živočichů
  • seznámí se s typickými znaky reakcí těla při komunikaci
- zásady a význam
- komunikace
- druhy komunikace
- chování při komunikaci
Konflikty v mezilidských vztazích a jejich zvládání, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • na konkrétních příkladech vysvětlí, z čeho může vzniknout napětí nebo konflikt mezi příslušníky většinové společnosti a příslušníkem některé z menšin
  • rozezná formy a intenzitu konfliktu
  • zná zásady správného řešení konfliktu
  • dokáže konfliktům předcházet
- druhy konfliktů
- příčiny konfliktů
- řešení konfliktů
Zdraví a jeho ochrana, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • uvádí příklady sociálně patologických závislostí na život jednotlivce, rodiny a společnosti
  • diskutuje o různých druzích závislostí, jejich příčinách a důsledcích
  • chápe význam zdraví pro život člověka
  • uvede příklad vzájemného ovlivňování zdraví duševního a tělesného
- duševní a tělesné zdraví
- zdraví a životní styl
- nebezpečné závislosti
Sociální útvary, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše na základě pozorování lidí kolem sebe a informací z médií, jak jsou lidé v současné české společnosti rozvrstveni z hlediska národnosti, náboženství a sociálního postavení; vysvětlí, proč sám sebe přiřazuje k určitému etniku (národu,…)
  • dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
  • uvede, jaká práva a povinnosti pro něho vyplývají z jeho role v rodině, ve škole, na pracovišti
  • na základě pozorování života kolem sebe a informací z médií uvede příklady porušování genderové rovnosti (rovnosti mužů a žen)
  • dovede sestavit fiktivní odpovědný rozpočet životních nákladů
  • vysvětlí rozdíl mezi migrací a emigrací
- člověk a společnost
- sociální role
- rodina
- migrace, emigrace
- tolerance
Vrstevnické skupiny a vztahy v nich, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • objasní, jak se mají řešit konflikty mezi vrstevníky a žáky, co se rozumí šikanou a vandalismem a jaké mají tyto jevy důsledky
  • vysvětlí pojem manipulace, manipulativní vůdce
- skupina vrstevníků a její význam
- problematika šikany
- skupina a vůdce
Svět kultury, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • dovede definovat, co je to kultura a chápe její význam pro člověka
  • uvede příklady různosti jednotlivých kultur
  • seznámi se s českými ppamátkami, které jsou zařazeny do světového kulturního dědictví
- co je to kultura
- hlavní funkce kultury
- různost kultur
- světové kulturní dědictví



Duchovní kultura, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše specifika některých náboženství, k nimž se hlásí obyvatelé ČR a Evropy
  • vysvětlí, čím mohou být nebezpečné některé náboženské sekty nebo a náboženská nesnášenlivost
  • vysvětlí, co je věda a čím je odlišná od běžného lidského poznání nebo umění
  • rozliší rozdíl pojmů víra a věřit
- umění
- věda
- náboženství