telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Společenskovědní vzdělávání
Učivo
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvede příklady mimořádných událostí
-
zná základní složky IZS, postup správného oznámení mimořádné události
-
zná důležitá telefonní čísla vztahující se k řešení mimořádných událostí
|
- druhy a příklady mimořádných událostí
- základní složky integrovaného záchranného systému (IZS)
- důležitá telefonní číla (Hasiči ČR, Policie ČR, Městská policie, První pomoc, Mezinárodní tísňová linka) + postup správného oznámení
|
Vývoj a rozvoj člověk, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
chápe základní pojmy a význam vývoje a rozvoje osobnosti
-
orientuje se v nabídce vzdělání
-
dovede charakterizovat vývoj člověka a jeho činitele (vnitřní, vnější)
-
popíše etapy lidského života a jejich charakteristické znaky
-
chápe mezigenerační rozdíly a povinnosti dětí, rodičů a prarodičů
-
zná dopady i možnosti řešení při vzniku náročných životních situací
|
- vývoj a jeho činitelé
- etapy lidského života
- mezigenerační vztahy
- náročné životní situace
|
Mezilidské vztahy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
-
učí se samoregulaci v chování a jednání
-
vysvětlí co je to komunikace
-
uvede příklady komunikace
-
popíše, čím se liší lidská komunikace od komunikace ostatních živočichů
-
seznámí se s typickými znaky reakcí těla při komunikaci
|
- zásady a význam
- komunikace
- druhy komunikace
- chování při komunikaci
|
Konflikty v mezilidských vztazích a jejich zvládání, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
na konkrétních příkladech vysvětlí, z čeho může vzniknout napětí nebo konflikt mezi příslušníky většinové společnosti a příslušníkem některé z menšin
-
rozezná formy a intenzitu konfliktu
-
zná zásady správného řešení konfliktu
-
dokáže konfliktům předcházet
|
- druhy konfliktů
- příčiny konfliktů
- řešení konfliktů
|
Zdraví a jeho ochrana, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvádí příklady sociálně patologických závislostí na život jednotlivce, rodiny a společnosti
-
diskutuje o různých druzích závislostí, jejich příčinách a důsledcích
-
chápe význam zdraví pro život člověka
-
uvede příklad vzájemného ovlivňování zdraví duševního a tělesného
|
- duševní a tělesné zdraví
- zdraví a životní styl
- nebezpečné závislosti
|
Sociální útvary, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše na základě pozorování lidí kolem sebe a informací z médií, jak jsou lidé v současné české společnosti rozvrstveni z hlediska národnosti, náboženství a sociálního postavení; vysvětlí, proč sám sebe přiřazuje k určitému etniku (národu,…)
-
dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
-
uvede, jaká práva a povinnosti pro něho vyplývají z jeho role v rodině, ve škole, na pracovišti
-
na základě pozorování života kolem sebe a informací z médií uvede příklady porušování genderové rovnosti (rovnosti mužů a žen)
-
dovede sestavit fiktivní odpovědný rozpočet životních nákladů
-
vysvětlí rozdíl mezi migrací a emigrací
|
- člověk a společnost
- sociální role
- rodina
- migrace, emigrace
- tolerance
|
Vrstevnické skupiny a vztahy v nich, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
objasní, jak se mají řešit konflikty mezi vrstevníky a žáky, co se rozumí šikanou a vandalismem a jaké mají tyto jevy důsledky
-
vysvětlí pojem manipulace, manipulativní vůdce
|
- skupina vrstevníků a její význam
- problematika šikany
- skupina a vůdce
|
Svět kultury, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
dovede definovat, co je to kultura a chápe její význam pro člověka
-
uvede příklady různosti jednotlivých kultur
-
seznámi se s českými ppamátkami, které jsou zařazeny do světového kulturního dědictví
|
- co je to kultura
- hlavní funkce kultury
- různost kultur
- světové kulturní dědictví
|
Duchovní kultura, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše specifika některých náboženství, k nimž se hlásí obyvatelé ČR a Evropy
-
vysvětlí, čím mohou být nebezpečné některé náboženské sekty nebo a náboženská nesnášenlivost
-
vysvětlí, co je věda a čím je odlišná od běžného lidského poznání nebo umění
-
rozliší rozdíl pojmů víra a věřit
|
- umění
- věda
- náboženství
|
|