telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

Občanská nauka
1. ročník2. ročník (1 týdně)
povinný
3. ročník
Učivo

Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných situací, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • ví, jak se zachovat při obdržení anonymního oznámení, podezřelé zásilky
  • je obeznámen co jsou chemické a biologické zbraně a jak se chránit
  • správným způsobem reaguje při vzniku požáru
  • zná zásady chování před, během a po povodní
  • dokáže připravit evakuační zavazadlo
  • rozliší typy varovných signálů
- anonymní oznámení (vysvětlení pojmu, jak se zachovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmu, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
- biologické a chemické zbraně (jak se chránit)
- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)
- požár (Jak se zachovat při požárním poplachu)
- povodeň (chování před, během a po povodni)
- evakuace (vysvětlení pojmu, postup provedení, evakuační zavazadlo a jeho obsah) - - varovné signály (charakteristika, jak se zachovat, "Všeobecná výstraha", "Požární
poplach", "Nebezpečí zátopové vlny", "Neprodleně se ukryjte")

Stát a demokracie, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • uvede základní zásady a principy, na nich je založena demokracie
  • dovede debatovat o zcela jednoznačném a mediálně známém porušení principů nebo zásad demokracie
  • vysvětlí význam Listiny základních práv a svobod pro fungování demokratické společnosti
  • uvede, k čemu je pro občana dnešní doby prospěšný demokratický stát a jaké má ke svému státu a jeho ostatním lidem občan povinnosti
  • vysvětlí význam vzniku a vývoje státu
- stát a národ
- pojem státu a národu a jeho znaky
- demokratický stát
Politický systém ČR, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí, proč je třeba zobrazení světa, událostí a lidí v médiích (mediální obsahy) přijímat kriticky
  • uvede nejvýznamnější české politické strany, vysvětlí, proč se uskutečňují svobodné volby a proč se jich mají lidé zúčastnit; popíše, podle čeho se může občan orientovat, když zvažuje nabídku politických stran
  • uvede příklady extremismu, např. na základě mediálního zpravodajství nebo pozorováním jednání lidí kolem sebe; vysvětlí, proč jsou extremistické názory a jednání nebezpečné
  • je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky,…)
  • uvede základní lidská práva, která jsou zakotvena v českých zákonech – včetně práv dětí, popíše, kam se obrátit, když jsou lidská práva ohrožena
  • vysvětlí význam Ústavy pro fungování státu
  • chápe důležitost demokratických voleb a zná jejich druhy
- Ústava ČR, parlament,prezident, vláda, ústavní soud
- politika, politická ideologie
- politické strany
- volební systém a volby
Občanská společnost, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • v konkrétních příkladech ze života rozliší pozitivní jednání (tj. jednání, které je v souladu s občanskými ctnostmi), od špatného-nedemokratického
  • uvede konkrétní příklad pozitivní občanské angažovanosti
  • orientuje se v občanských právech, která se vztahují k oblasti politiky
  • chápe rozdíl mezi správou a samosprávou
  • definuje, co je to územní samospráva a co zahrnuje (obec, město, kraj)
- občané a cizinci
- právní postavení občanů
- občanská společnost
- správa a samospráva
Právo a občan, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • uvědomuje si vztah: mám právo - musím respektovat právo jiného
  • zná svá základní práva a povinnosti jako občan ČR
  • chápe význam právních norem ve státě
  • vysvětlí rozdíl pojmů právo a spravedlnost
- právo a spravedlnost
- právo jako systém právních norem
- právo a povinnosti osob
Právo a společnost, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • uvědomuje si vztah: mám právo - musím respektovat právo jiného
  • uvede konkrétní příklady ochrany menšin v demokratické společnosti
  • vyjmenuje svá hospodářská, sociální a kulturní práva (např. svobodná volba povolání, právo podnikat, právo na hmotné zabezpečení)
- práva, svobody a veřejná moc
- etnické a národnostní menšiny
- hospodářská, sociální a kulturní práva
Právní vztahy v soukromé sféře, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • uvede, kdy je člověk způsobilý k právním úkonům a má trestní odpovědnost
  • vysvětlí práva a povinnost mezi dětmi a rodiči, mezi manželi; dovede v této oblasti práva vyhledat informace a pomoc při řešení konkrétního problému
  • popíše, jaké vztahy vyplývají z běžných smluv i z práva vlastnického
  • dovede reklamovat koupené zboží nebo služby
  • dovede z textu fiktivní smlouvy běžné v praktickém životě zjistit, jaké mu z ní vyplývají povinnosti a práva
  • seznámí se s právem dětí z hlediska práva rodinného i mezinárodního (Úmluva o právech dítěte OSN)
- rodinný život
- práva a povinnosti členů rodiny
- práva dětí
- občanskoprávní vztahy
- vlastnické vztahy, dědění aj.
Právo ve veřejné sféře, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše, čím se zabývá policie, soudy, advokacie a notářství
  • dovede aplikovat postupy vhodného jednání, stane-li se svědkem nebo obětí kriminálního jednání (šikana, lichva, násilí, vydírání,…)
  • uvede příklady jednání, které demokracii ohrožuje (sobectví, korupce, kriminalita, násilí, neodpovědnost, …)
  • zná soustavu soudů v ČR
  • seznámí se s postupem orgánů činných v trestním řízení
  • zná rozdíl trestní odpovědnosti zletilých a nezletilých pachatelů
- zločin a trest
- trestní odpovědnost zletilých a nezletilých
- soudy, soudní řízení
- právnické profese