Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Společenskovědní vzdělávání
Učivo
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných situací, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
ví, jak se zachovat při obdržení anonymního oznámení, podezřelé zásilky
-
je obeznámen co jsou chemické a biologické zbraně a jak se chránit
-
správným způsobem reaguje při vzniku požáru
-
zná zásady chování před, během a po povodní
-
dokáže připravit evakuační zavazadlo
-
rozliší typy varovných signálů
|
- anonymní oznámení (vysvětlení pojmu, jak se zachovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmu, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
- biologické a chemické zbraně (jak se chránit)
- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)
- požár (Jak se zachovat při požárním poplachu)
- povodeň (chování před, během a po povodni)
- evakuace (vysvětlení pojmu, postup provedení, evakuační zavazadlo a jeho obsah) - - varovné signály (charakteristika, jak se zachovat, "Všeobecná výstraha", "Požární
poplach", "Nebezpečí zátopové vlny", "Neprodleně se ukryjte")
|
Stát a demokracie, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvede základní zásady a principy, na nich je založena demokracie
-
dovede debatovat o zcela jednoznačném a mediálně známém porušení principů nebo zásad demokracie
-
vysvětlí význam Listiny základních práv a svobod pro fungování demokratické společnosti
-
uvede, k čemu je pro občana dnešní doby prospěšný demokratický stát a jaké má ke svému státu a jeho ostatním lidem občan povinnosti
-
vysvětlí význam vzniku a vývoje státu
|
- stát a národ
- pojem státu a národu a jeho znaky
- demokratický stát
|
Politický systém ČR, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí, proč je třeba zobrazení světa, událostí a lidí v médiích (mediální obsahy) přijímat kriticky
-
uvede nejvýznamnější české politické strany, vysvětlí, proč se uskutečňují svobodné volby a proč se jich mají lidé zúčastnit; popíše, podle čeho se může občan orientovat, když zvažuje nabídku politických stran
-
uvede příklady extremismu, např. na základě mediálního zpravodajství nebo pozorováním jednání lidí kolem sebe; vysvětlí, proč jsou extremistické názory a jednání nebezpečné
-
je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky,…)
-
uvede základní lidská práva, která jsou zakotvena v českých zákonech – včetně práv dětí, popíše, kam se obrátit, když jsou lidská práva ohrožena
-
vysvětlí význam Ústavy pro fungování státu
-
chápe důležitost demokratických voleb a zná jejich druhy
|
- Ústava ČR, parlament,prezident, vláda, ústavní soud
- politika, politická ideologie
- politické strany
- volební systém a volby
|
Občanská společnost, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
v konkrétních příkladech ze života rozliší pozitivní jednání (tj. jednání, které je v souladu s občanskými ctnostmi), od špatného-nedemokratického
-
uvede konkrétní příklad pozitivní občanské angažovanosti
-
orientuje se v občanských právech, která se vztahují k oblasti politiky
-
chápe rozdíl mezi správou a samosprávou
-
definuje, co je to územní samospráva a co zahrnuje (obec, město, kraj)
|
- občané a cizinci
- právní postavení občanů
- občanská společnost
- správa a samospráva
|
Právo a občan, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvědomuje si vztah: mám právo - musím respektovat právo jiného
-
zná svá základní práva a povinnosti jako občan ČR
-
chápe význam právních norem ve státě
-
vysvětlí rozdíl pojmů právo a spravedlnost
|
- právo a spravedlnost
- právo jako systém právních norem
- právo a povinnosti osob
|
Právo a společnost, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvědomuje si vztah: mám právo - musím respektovat právo jiného
-
uvede konkrétní příklady ochrany menšin v demokratické společnosti
-
vyjmenuje svá hospodářská, sociální a kulturní práva (např. svobodná volba povolání, právo podnikat, právo na hmotné zabezpečení)
|
- práva, svobody a veřejná moc
- etnické a národnostní menšiny
- hospodářská, sociální a kulturní práva
|
Právní vztahy v soukromé sféře, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
uvede, kdy je člověk způsobilý k právním úkonům a má trestní odpovědnost
-
vysvětlí práva a povinnost mezi dětmi a rodiči, mezi manželi; dovede v této oblasti práva vyhledat informace a pomoc při řešení konkrétního problému
-
popíše, jaké vztahy vyplývají z běžných smluv i z práva vlastnického
-
dovede reklamovat koupené zboží nebo služby
-
dovede z textu fiktivní smlouvy běžné v praktickém životě zjistit, jaké mu z ní vyplývají povinnosti a práva
-
seznámí se s právem dětí z hlediska práva rodinného i mezinárodního (Úmluva o právech dítěte OSN)
|
- rodinný život
- práva a povinnosti členů rodiny
- práva dětí
- občanskoprávní vztahy
- vlastnické vztahy, dědění aj.
|
Právo ve veřejné sféře, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše, čím se zabývá policie, soudy, advokacie a notářství
-
dovede aplikovat postupy vhodného jednání, stane-li se svědkem nebo obětí kriminálního jednání (šikana, lichva, násilí, vydírání,…)
-
uvede příklady jednání, které demokracii ohrožuje (sobectví, korupce, kriminalita, násilí, neodpovědnost, …)
-
zná soustavu soudů v ČR
-
seznámí se s postupem orgánů činných v trestním řízení
-
zná rozdíl trestní odpovědnosti zletilých a nezletilých pachatelů
|
- zločin a trest
- trestní odpovědnost zletilých a nezletilých
- soudy, soudní řízení
- právnické profese
|
|