telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Společenskovědní vzdělávání

Občanská nauka
1. ročník2. ročník3. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu


- příprava studentů na soukromý a občanský život v demokratické společnosti
- vést studenta k porozumění složitému světu, ve kterém žije
- vést studenta ke kritickému myšlení jako základu pro uvážlivé a vhodné jednání v životě
- vést studenta k uvědomování si vlastní identity
- vést k osobní zodpovědnosti a kritickému myšlení
- vést k uvědomování si významu nutnosti vzdělání pro život
- přispívá k uchování kontinuity tradičních hodnot naší kultury a civilizace, posiluje respekt k základním principům demokracie, lidských práv a evropanství

Charakteristika učiva


Vzdělávání směřuje k tomu, aby studenti dovedli:


- využívat svých vědomostí a dovedností v praktickém životě
- řešit praktické otázky svého politického a občanského rozhodování
- řešit problémy osobní, právní a sociální
- získávat a kriticky hodnotit informace z různých zdrojů a kombinovaných pramenů
- využívat svých vědomostí ve styku s jinými lidmi a různými institucemi

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání usiluje o formování a posilování pozitivních citů a hodnot:


- jednat odpovědně
- žít čestně
- vážit si demokracie a svobody
- preferovat demokratické hodnoty
- projevovat občanskou aktivitu
- jednat v souladu s humanitou a vlastenectvím
- tvořit si vlastní úsudek a nenechat sebou manipulovat
- uznávat, že základní hodnotou je život, a proto je třeba si života vážit a chránit jej
- respektovat lidská práva
- chápat meze lidské svobody a tolerance

Pojetí výuky


- výuka má výrazný výchovný charakter
- pozitivně ovlivňuje hodnotovou orientaci studentů
- připravuje studenty na odpovědný a aktivní život
- pomáhá pochopit studentům mnohotvárnost dnešního světa
- pomáhá studentům získat důležité dovednosti nutné pro člověka dnešní doby
- formuje návyk pravidelně se zajímat o každodenní dění, sledovat informace v médiích a také je umět třídit a vyhodnotit
- vedle tradičních metod (výklad, vysvětlování, učení pro zapamatování) budou využívány i moderní strategie výuky:
- diskuze
- skupinová práce
- projekty a samostatná práce
- samostudium
- exkurze, besedy
- filmová představení apod.

Hodnocení výsledků žáků


- řídí se klasifikačním řádem
- důraz je kladen na schopnost aplikovat získané vědomosti v praxi
- hodnocena je schopnost studentů pracovat s předkládanými informacemi
- hodnocena je také schopnost samostatně kultivovaně prezentovat své názory
- hodnocena je schopnost studentů získat informace z jiných zdrojů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


- výchova k občanství
- výchova k rozvíjení komunikativních schopností
- zařazením exkurzí se formuje postoj studentů
- aktivní účastí při humanitárních akcích je pozitivně formován žebříček hodnot studentů
- podílí se na rozvoji morálních hodnot

Občan v demokratické společnosti

Člověk a svět práce