Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


1+1 1/2  týdně, P
Základní pravopisné jevy
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhaluje a odstraňuje jazykové nedostatky a chyby

- na jazykových cvičeních prokáže znalost pravidel českého pravopisu
- na jazykových cvičeních provede slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru

Světová literatura na přelomu 19. a 20. století
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vystihne význam Moderny a nových uměleckých směrů
  • rozumí modernistickým textům
  • rozpozná díla významných světových autorů

- literárněhistorický kontext
- nové umělecké směry na přelomu 19. - 20. století
- hlavní světoví představitelé a jejich díla 
- rozbory vybraných textů

Česká literatura na přelomu 19. a 20. století
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vystihne význam Moderny a nových uměleckých směrů
  • rozumí modernistickým textům
  • vystihne charakter díla významných českých autorů
  • vystihne význam literárních děl tohoto období

- literárněhistorický kontext
- nové umělecké směry na přelomu 19. - 20. století
- hlavní čeští představitelé a jejich díla 
- rozbory vybraných textů

Publicistický styl
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
  • sestaví jednoduché zpravodajské a propagační útvary (zpráva, reportáž, pozvánka, nabídka ...)
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • pracuje s nejnovějšími kodifikačními příručkami

- charakteristika publicistických projevů 
- jazykové prostředky
- stavba publicistických projevů
- slohové útvary publicistického stylu
- článek
- fejeton
- reportáž
 

 

 

Skladba
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • uplatňuje znalosti ze skladby při logickém vyjadřování
  • odhaluje a odstraňuje jazykové nedostatky a chyby
  • rozezná základní charakter textu
  • analyzuje výstavbu výpovědi a textu
  • uplatňuje zásady kompoziční výstavby textu

- věta a výpověď
- větné vztahy a jejich vyjadřování
- větné členy
- věta jednoduchá, souvětí
- souvětí podřadná, souřadná
- zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby
- chyby ve větné stavbě
- věta podle postoje mluvčího
- adekvátní členění výpovědi a slovosled
- základy valenční skladby
- větná interpunkce

 

Vyhledávání informací
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • zaznamenává bibliografické údaje

- práce se slovíky, encyklopediemi
- informace na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává informace, pracuje s multimediálními prostředky

Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o 1. světové válce v dalších společenských vědách
  • rozpozná díla významných světových autorů
  • vystihne význam literárních děl tohoto období

- literárněhistorický kontext
- myšlení v první polovině 20. století
- moderní básnické směry 
- představitelé poezie první poloviny 20. století

Světová próza a drama v předválečném, válečném a meziválečném období
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o 1. světové válce v dalších společenských vědách
  • rozpozná díla významných světových autorů
  • uplatňuje znalosti o meziválečném dramatu a dramaticích
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o boji proti fašismu a válce
  • vystihne význam literárních děl tohoto období
  • rozezná základní charakter textu

- 1. světová válka v literatuře 
- rozrůzněnost meziválečné literatury
- významní reprezentanti meziválečné evropské a světové literatury
- práce s uměleckými texty
 

Slovníky
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • zaznamenává bibliografické údaje

- vyhledávání informací
- odlišení významu informací
- bibliografie, katalogy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- pracuje s informacemi, vyhledává, vyhodnocuje a využívá

Informační a komunikační technologie

- vyhledává informace, pracuje s multimediálními prostředky

Česká poezie od konce 1. světové války do konce 2. světové války
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o 1. světové válce v dalších společenských vědách
  • vystihne charakteristické znaky avantgardy
  • vystihne charakter díla významných českých autorů
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o boji proti fašismu a válce
  • vystihne význam literárních děl tohoto období

- literárněhistorický kontext 
- proletářská poezie
- poetismus a surrealismus
- spirituální a katolický proud
- nová generace za okupace
 

Umělecký styl
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • analyzuje výstavbu výpovědi a textu
  • uplatňuje zásady kompoziční výstavby textu
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu

- charakteristika uměleckých projevů
- jazykové prostředky
- stavba uměleckých projevů
- druhy uměleckých projevů
- slohové útvary uměleckého stylu

 

Česká próza, drama a kritika od konce 1. světové války do konce 2. světové války
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá emocionální a emotivní stránky mluveného slova, vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • rozumí výkladu díla J. Haška
  • vystihne charakter díla významných českých autorů
  • vystihne rozdíl mezi klasickým a avantgardním divadlem
  • uplatňuje znalosti o meziválečném dramatu a dramaticích
  • uplatňuje znalosti z literárních děl o boji proti fašismu a válce
  • vystihne význam literárních děl tohoto období
  • má přehled o slohových postupech uměleckého stylu

- žánrová a tematická pestrost prózy 
- 1. světová válka v próze
- demokratický proud
- socialisticko-realistická próza
- psychologická próza
- katolicky orientovaná próza
- meziválečné drama
- česká literární věda
- specifika literatury za okupace
- práce s uměleckými texty
 

Opakování a shrnutí učiva 3. ročníku
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí

- opakování učiva literatury
- opakování učiva mluvnice
- opakování učiva slohu