Pravopisná cvičení, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
|
- psaní i - y po obojetných souhláskách
- velká písmena
- bě-, pě-, mě-, vě-
|
Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
orientuje se v soustavě jazyků
|
- předpony a přípony
- kořen slova
- slovotvorný základ
|
Větná skladba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
-
používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
-
orientuje se ve výstavbě textu
|
- základní pojmy
- syntaktická analýza věty a souvětí
- interpunkce
|
Odborný styl a jeho útvary, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
pořizuje z odborného textu výpisky
-
má přehled o knihovnách a jejich službách
-
vhodně se prezentuje a obhajuje svá stanoviska
-
umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
|
- základní pojmy
- jazykové a stylistické prostředky
- výkladový postup
|
Publicistický styl a jeho útvary, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
má přehled o denním tisku a tisku podle svých zájmů
-
vytvoří základní útvary administrativního stylu
-
vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
|
- základní pojmy
- jazykové a stylistické prostředky
- inzerát, reklama, reportáž
|
Odborná práce, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- norma
- členění textu
- kospekt, rešerše, teze, resumé
- anotace
|
Vyhledávání informací, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
|
- práce s internetem
- práce s encyklopediemi, slovmíky, Pravidly spisovné češtiny
- práce s denním a odborným tiskem
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|
2. světová válka v literatuře, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
-
na základě četby se orientuje v politických událostech 20. století
-
ocení pojem vlastnectví
-
poučí se z politických a mezilidských konfliktů literárně zpracovaných
|
- literatura světová - východní, západní styl
- 1. - 3. vlna české literatury s okupační tematikou
- dokumentární literatura
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Lidské vztahy v literatuře, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
-
poučí se z politických a mezilidských konfliktů literárně zpracovaných
|
- neorealismus
- beatnická generace
- psychologická próza
- historická próza
- záliby
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Napětí v literatuře, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
samostatně zpracovává informace
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
na základě četby se orientuje v politických událostech 20. století
-
ocení pojem vlastnectví
-
poučí se z politických a mezilidských konfliktů literárně zpracovaných
|
- horror, detektivní příběhy, thriller
- tradiční i mediální zpracování
|
Dobrodružná literatura, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
|
- literatura o přírodě
- hisotrická literatura
- sci -fi, fantasy
|
Dramatická tvorba, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
-
posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
-
je motivován k pravidelným návštěvám divadla
|
- film
- divadlo 2. poloviny 20. století
- současné tendence vývoje
|