Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
řídí se zásadami správné výslovnosti
-
v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
-
v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
-
pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
-
nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
|
- gramatické kategorie podstatných jmen a sloves
- skloňování zájmen a číslovek
- stupňování přídavných jmen
- příslovečné spřežky
|
Slovní zásoba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
|
- vrstvy slovní zásoby
- rozšiřování slovní zásoby
- individuální slovní zásoba
- slovní zásoba jazyka
|
Základní informační postupy a útvary, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
samostatně zpracovává informace
-
má přehled o denním tisku a tisku podle svých zájmů
-
vhodně se prezentuje a obhajuje svá stanoviska
|
- informační postupy
- masmédia
- typy informačních útvarů
|
Osobní a úřední dopis, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
orientuje se ve výstavbě textu
|
- formální úprava dopisu
- dopis osobní
- dopis úřední - žádost
- osnova
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a svět práce
|
Odborný styl, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
-
odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
-
orientuje se ve výstavbě textu
|
- útvary odborného a administrativního stylu
- životopis
- dotazník
|
Popis a charakteristika, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
samostatně zpracovává informace
-
odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
|
- znaky popisu a charakteristiky
- jazykové a syntaktické prostředky
|
Mezilidské vztahy v literatuře, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
samostatně zpracovává informace
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
využívá poznatků z literatury k ujasnění generačních problémů
|
- vztahy rodičů a dětí, partnerů v literatuře 19. století a 1. poloviny 20. století
- milostná poezie
- romantismus, realismus, kritický realismus
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Konfliktní vztahy v literatuře, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
využívá poznatků z literatury k ujasnění generačních problémů
-
získá kladný vztah k hisotrickému a kulturnímu dědictví ČR
|
- prokletí básníci, Moderna
- buřiči
- anarchistická literatura
- literatura o 1. světové válce
|
Láska k rodné zemi, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
získá kladný vztah k hisotrickému a kulturnímu dědictví ČR
|
- poezie a próza 19. století a 1. poloviny 20. století
- literatura v boji proti fašismu a válce
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a životní prostředí
Občan v demokratické společnosti
|
Humor v literatuře, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
-
samostatně zpracovává informace
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
|
- satiry a komedie 19. století
- humoristická próza 20. století
- Osvobozené divadlo
- satira, ironie, recese
|