telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazyk
Anglický jazykNěmecký jazyk
1. ročník2. ročník (1 týdně)
povinný
3. ročník
Učivo

Tvarosloví, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak
- gramatické kategorie podstatných jmen a sloves
- skloňování zájmen a číslovek
- stupňování přídavných jmen
- příslovečné spřežky
Slovní zásoba, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
- vrstvy slovní zásoby
- rozšiřování slovní zásoby
- individuální slovní zásoba
- slovní zásoba jazyka
Základní informační postupy a útvary, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • má přehled o denním tisku a tisku podle svých zájmů
  • vhodně se prezentuje a obhajuje svá stanoviska
- informační postupy
- masmédia
- typy informačních útvarů
Osobní a úřední dopis, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • orientuje se ve výstavbě textu
- formální úprava dopisu
- dopis osobní
- dopis úřední - žádost
- osnova
pokrytí průřezových témat

Člověk a svět práce

Odborný styl, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • orientuje se ve výstavbě textu
- útvary odborného a administrativního stylu
- životopis
- dotazník
Popis a charakteristika, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • samostatně zpracovává informace
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
- znaky popisu a charakteristiky
- jazykové a syntaktické prostředky
Mezilidské vztahy v literatuře, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • využívá poznatků z literatury k ujasnění generačních problémů
- vztahy rodičů a dětí, partnerů v literatuře 19. století a 1. poloviny 20. století
- milostná poezie
- romantismus, realismus, kritický realismus
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Konfliktní vztahy v literatuře, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • využívá poznatků z literatury k ujasnění generačních problémů
  • získá kladný vztah k hisotrickému a kulturnímu dědictví ČR
- prokletí básníci, Moderna
- buřiči
- anarchistická literatura
- literatura o 1. světové válce
Láska k rodné zemi, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • získá kladný vztah k hisotrickému a kulturnímu dědictví ČR
- poezie a próza 19. století a 1. poloviny 20. století
- literatura v boji proti fašismu a válce
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí

Občan v demokratické společnosti

Humor v literatuře, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
- satiry a komedie 19. století
- humoristická próza 20. století
- Osvobozené divadlo
- satira, ironie, recese