Národní jazyk, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
|
- obecné pojmy o jazyce
- národní jazyk a jeho útvary
- jazykové normy
- spisovný a nespisovný jazyk
|
Kultura řeči, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- spisovná výslovnost
- jazyková kultura
- tvorba hlasu
- modulace hlasového projevu
|
Význam slov, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
|
- tvoření slov
- význam slova a jeho změny
- homonyma, synonyma, antonyma
- metafora, metonymie
|
Slova přejatá, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- slova z cizích jazyků
- český ekvivalent
- původ slov
- správná výslovnost
|
Tvarosloví, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- psaní u - ú - ů
- zásady
- procvičování
- psaní i - y po obojetných souhláskách
- psaní skupin bě, pě, mě, vě
|
Předpony a přípony, 1 vyučovací hodina
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- definice předpon, přípon
- identifikace předpon a přípon
- psaní předpony s-, z-
|
Funkční styly, 5 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
-
rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
-
má přehled o základních slohových postupech uměleckého stylu
|
- obecné pojmy
- funkční styl prostě sdělovací
- monolog a dialog
- vypravování
|
Projevy mluvené a psané, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- shody a rozdíly
- pravidla tvorby
- příprava samostatného projevu (krátkého rozsahu)
- verbální a neverbální komunikace
|
Jak si lidé vykládali svět, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- starověké mýty, báje, pověsti
- rozbor literárních textů
- Bible
|
Středověké kroniky, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
-
rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
-
z literárních ukázek vyvodí charakteristiku středověku
-
rozpozná význam národní kultury
|
- historické události ve středověkých kronikách a legendách
- rozbor textů
- doba Karla IV.
|
Cestopisy a tradice jiných zemí, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
využívá poznatků z cestopisné literatury
-
rozpozná význam národní kultury
|
- cestopisy do období baroka
- rozbor textů, aktualizace na základě geografických poznatků
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Vědecké objevy a vynálezy, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
využívá poznatků z cestopisné literatury
|
- literární díla do 19. století
- základy sci - fi
- významné osobnosti
|
O národním povědomí v literatuře, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
rozumí obsahu textu i jeho částí
-
pořizuje z odborného textu výpisky
-
rozpozná význam národní kultury
|
- oslava českého národa v dílech do 19. století
- staroslověnské texty
- středověká literatura
- husitství
- J. A. Komenský
- národní obrození
|
Knihovny, 1 vyučovací hodina
výsledky vzdělávání | učivo |
-
zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
-
má přehled o knihovnách a jejich službách
|
- knihovny a jejich funkce
- způsob vyhledávání informací
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
|