Umělecké směry novověku, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
-
rozliší konkrétní literární díla podle základních druhů a žánrů
-
na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
-
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
-
orientuje se v kulturních památkách na našem území
-
orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století
-
dovede využít poznatky v cestovním ruchu
|
- klasicismus a osvícenství
- umělecké směry 19. století
- umělecké směry 20. století
- současné vývojové tendence v umění
- významné osobnosti
|
Vývoj filmu, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
-
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
-
orientuje se ve vývoji světového a českého filmu
-
ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
|
- vývoj světového a českého filmu
- významné osobnosti a filmy
- filmové festivaly a ceny
|
Světové a české drama, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
postihne sémantický význam textu
-
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
-
samostatně vyhledává informace v této oblasti
|
- vývoj divadla od antiky po současnosti
- významné trendy, osobnosti a hry
- návštěva divadelního představení
- rozbor textů
|
Práce s literárními texty, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
orientuje se v nabídce kulturních institucí
-
postihne sémantický význam textu
-
text interpretuje a debatuje o něm
-
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
-
uvede hlavní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
|
- rozbory literárních děl od klasicismu po 21. století
- vlastní četba
- čtenářský deník
- literární předlohy filmových děl
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Umění v tradiční i mediální podobě, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
-
samostatně vyhledává informace v této oblasti
-
orientuje se ve vývoji světového a českého filmu
-
ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
-
charakterizuje významné dny ČR
|
- ústní lidová slovesnost
- literatura
- multimediální prostředky
- dostupnost
|
Kulturní památky, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- klasifikace kulturních památek
- památková péče
- památky UNESCO
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Asertivní chování, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
popíše asertivní jednání
-
rozliší základní sociálně patologické jevy
-
zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
|
- osobní prezentace
- životopis
- přijímací pohovor
- sociální potřeby
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Estetické normy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
popíše vhodné společenské chování v dané situaci
-
orientuje se v základních estetických normách
-
rozlišuje základní kulturní pojmy
|
- charakteristika norem
- poznávání uměleckého díla
- vkus a nevkus
- vlastní tvorba
|
pokrytí průřezových témat |
Občan v demokratické společnosti
|
Lidová kultura, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
-
dovede využít poznatky v cestovním ruchu
-
rozlišuje základní kulturní pojmy
-
orientuje se v českých památkách lidové kultury
|
- znaky
- regiony, nářečí, kroje, lidová architektura
- skanzeny, památky lidové architektury
|
Kultura bydlení, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
-
samostatně vyhledává informace v této oblasti
-
popíše typické znaky jednotlivých uměleckých slohů
-
orientuje se v základních estetických normách
-
rozlišuje základní kulturní pojmy
|
- estetické bydlení
- interiér
- zahrady
- různé typy sídlišť
|