telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Estetické vzdělávání

Estetika a dějiny kultury
2. ročník3. ročník (1 týdně)
povinný
Učivo

Umělecké směry novověku, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • rozliší konkrétní literární díla podle základních druhů a žánrů
  • na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • orientuje se v kulturních památkách na našem území
  • orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
- klasicismus a osvícenství
- umělecké směry 19. století
- umělecké směry 20. století
- současné vývojové tendence v umění
- významné osobnosti
Vývoj filmu, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • orientuje se ve vývoji světového a českého filmu
  • ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
- vývoj světového a českého filmu
- významné osobnosti a filmy
- filmové festivaly a ceny
Světové a české drama, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • postihne sémantický význam textu
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
- vývoj divadla od antiky po současnosti
- významné trendy, osobnosti a hry
- návštěva divadelního představení
- rozbor textů
Práce s literárními texty, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • postihne sémantický význam textu
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • uvede hlavní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
- rozbory literárních děl od klasicismu po 21. století
- vlastní četba
- čtenářský deník
- literární předlohy filmových děl
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Umění v tradiční i mediální podobě, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • orientuje se ve vývoji světového a českého filmu
  • ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
  • charakterizuje významné dny ČR
- ústní lidová slovesnost
- literatura
- multimediální prostředky
- dostupnost
Kulturní památky, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
  • vystihne nutnost ochrany kulturních památek
- klasifikace kulturních památek
- památková péče
- památky UNESCO
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Asertivní chování, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • popíše asertivní jednání
  • rozliší základní sociálně patologické jevy
  • zásady asertivního jednání používá v praktickém životě
- osobní prezentace
- životopis
- přijímací pohovor
- sociální potřeby
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Estetické normy, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • orientuje se v základních estetických normách
  • rozlišuje základní kulturní pojmy
- charakteristika norem
- poznávání uměleckého díla
- vkus a nevkus
- vlastní tvorba
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti

Lidová kultura, 3 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území
  • dovede využít poznatky v cestovním ruchu
  • rozlišuje základní kulturní pojmy
  • orientuje se v českých památkách lidové kultury
- znaky
- regiony, nářečí, kroje, lidová architektura
- skanzeny, památky lidové architektury
Kultura bydlení, 4 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • popíše typické znaky jednotlivých uměleckých slohů
  • orientuje se v základních estetických normách
  • rozlišuje základní kulturní pojmy
- estetické bydlení
- interiér
- zahrady
- různé typy sídlišť