telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Estetické vzdělávání

Estetika a dějiny kultury
2. ročník3. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu

• vytváření kladného vztahu k materiálním a duchovním hodnotám
• přispívání k jejich tvorbě a ochraně
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• formování postojů žáků, obrana proti manipulaci a intoleranci
• poznávání a orientování se v různých komunikačních situacích

Charakteristika učiva


• uplatnění estetických kritérií v reálném životě
• chápání umění jako specifické výpovědi o skutečnosti
• správné formulování a vyjadřování názorů
• formování estetického cítění, tolerance ke vkusu a zájmu jiných lidí
• prokázat porozumění textu
• rozeznat základní charakter textu
• analyzovat výstavbu výpovědi a textu
• porovnat texty
• rozvíjet komunikační dovednosti
• podporování hodnot místní, národní, evropské i světové kultury
• získání přehledu o kulturním dění
• uvědomování si vlivu masové komunikace na utváření kultury

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů
• rozvíjení tvořivé aktivity

Pojetí výuky


• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: Čítanky k Literatuře v kostce I. – IV., Literární texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura

 

Hodnocení výsledků žáků


• řídí se klasifikačním řádem
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti,
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

 

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k ostatním předmětům
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě
• rozvíjení sociálních kompetencí

 

Poznámka

 

Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení obsahových okruhů Jazykové vzdělávání (Český jazyk) a Estetické vzdělávání, se učivo v předmětech, které z uvedených okruhů vycházejí, prolíná. Předměty Český jazyk a Estetika dějin a kultury jsou zaměřeny esteticky, vycházejí z kulturněhistorického kontextu. V literární části se klade důraz na porozumění a interpretaci textu a v Estetice a dějinách kultury na estetické působení uměleckého díla a rozvoj citového prožívání žáků. V Českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. V Estetice a dějinách kultury se tyto kompetence převádějí do praktické výuky formou řečnických cvičení, prezentací a referátů.