Předmět ekonomika je vyučován v druhém, třetím a čtvrtém ročníku daného oboru.
Cílem výuky předmětu je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, aby žáci porozuměli podstatě podnikatelské činnosti a dovedli se správně orientovat v ekonomických souvislostech reálného života.
Charakteristika učiva
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ekonomika je rozdělen v každém ročníku do tematických celků.
Obsahový okruh učiva je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat.
Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítávat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Hlavním cílem vyučovacího předmětu je připravit žáka na vstup do profesního i osobního života, kde se bude setkávat s ekonomickou praxí.
Ekonomické vzdělávání vede žáky k:
• využití ekonomické teorie v běžném životě
• schopnosti orientace v podnikatelských aktivitách včetně založení a vedení vlastní firmy
• aktivitě a správnému jednání při hledání zaměstnání včetně znalostí právní stránky této oblasti
• rozumět makroekonomickým zákonitostem národního hospodářství
• znalostí zákonů důležitých pro profesní život
• samostatnosti v řešení základních finančních operací při hospodaření s penězi
Pojetí výuky
Výuka učiva předmětu ekonomika je teoretická s praktickými ukázkami typových výpočtů a řešení.
Základními metodami výuky jsou:
• odborný výklad s použitím zákonů, vyhlášek, norem, učebnic ekonomiky, odborných časopisů a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem např. se zákony, vyhláškami, dohodami a smlouvami
• diskusní metody na zadané ekonomické téma
• procvičování typových příkladů výpočtů a řešení
• samostatné práce žáků zaměřené na určité ekonomické téma
• práce ve skupinách na daných úkolech a jejich následná prezentace
• cvičení písemného a verbálního projevu při vstupu na trh práce či jednání s úřady
Hodnocení výsledků žáků
Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:
• hloubku a porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané ekonomické poznatky v praxi i v běžném životě
• samostatnost a tvůrčí přístup žáků
Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:
• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• výsledků závěrečných testů z jednotlivých učebních ekonomických celků
• hodnocení samostatných seminárních prací na zadané ekonomické téma
• ústního zkoušení žáků
• hodnocení samostatnosti a tvůrčího přístupu žáků při řešení zadaných ekonomických úkolů
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
Tento předmět se v prvé řadě zabývá oblastí mikroekonomie, která žáku vysvětlí základní principy fungování společnosti zaměřené na jednotlivé účastníky trhu a jejich ekonomické chování. Získá potřebné znalosti pro vstup na trh práce včetně založení (provozování) vlastních podnikatelských aktivit. Následuje oblast makroekonomická, která slouží k pochopení fungování národního hospodářství jako celku včetně jejich principů a zákonů.