telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

Informační a komunikační technologie
2. ročník3. ročník (2 týdně)
povinný
Učivo

Tabulkový procesor, 24 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • ovládá běžné práce s tabulkovým procesorem a databází (editace, vyhledávání, filtrování, třídění, matematické operace, základní funkce, tvorba jednoduchého grafu, příprava pro tisk, tisk)
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele
  • rozumí běžným i odborným graficky ztvárněným informacím (schémata, grafy apod.)
- SW pro práci s tabulkami a seznámení s jeho prostředím
- nastavení prostředí tabulkového editoru
- adresa buněk
- struktura tabulek a typy dat
- různé způsoby formátování tabulek
- vzorce, vestavěné funkce, vyhledávání, filtrování, třídění
- tvorba a editace grafů
- zpracování zadaných informací do tabulky
- vkládání objektů do tabulek a jejich editace
- úprava dokumentu pro tisk
komentář
Funkce: SUMA, PRŮMĚR, MAX, MIN, KDYŽ, COUNTIF, POČET.
Prezentace, 14 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • zná hlavní typy grafických formátů, na základní úrovni grafiku tvoří a upravuje
  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, ovládá jejich vyhledávání
- programové nástroje pro tvorbu prezentace
- nastavení prostředí SW
- pracovní plocha prezentace
- principy pro vytvoření úspěšné prezentace
- tvorba prezentace pomocí šablony
- rozvržení obrazovky - principy snímků
- základní tvorba prezentace: zadávání textu, vkládání dalších objektů
- nastavení animace
- nastavení rozsáhlejších efektů
- spuštění prezentace.
komentář
Na úvod učiva ukázat jiné prezentace žákům.
Samostatný projekt: Každý žák zhotoví prezentaci na dané téma v rozsahu určujícím učitelem.
Počítačová grafika, 10 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • zná hlavní typy grafických formátů, na základní úrovni grafiku tvoří a upravuje
  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • v oborech s vyššími nároky na využívání aplikací výpočetní techniky ovládá principy algoritmizace úloh a je sestavuje algoritmy řešení konkrétních úloh (dekompozice úlohy na jednotlivé elementárnější činnosti za použití přiměřené míry abstrakce)
- využití počítačové grafiky
- základní pojmy a principy počítačové grafiky: rastrová a vektorová grafika
- SW pro práci s grafikou
- nastavení SW
- čáry a křivky
- kreslení základních objektů
- obecné operace s objekty
- text a práce s textem
- vkládání dalších zdrojů
- efekty
- zásady správné úpravy grafických dokumentů
- nastavení parametrů stránky a tisk
- principy komprimace grafických dat, běžné grafické formáty a jejich vlastnosti
- práce s formáty grafických souborů
- sdílení a výměna dat, jejich import a export
komentář
Zoner Callisto
Úvodní hodina, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • je si vědom dodržování svých práv a povinností při práci v IKT učebně
- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy
Informační zdroje, Internet, 14 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • pracuje s dalšími aplikacemi používanými v příslušné profesní oblasti
  • chápe specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • samostatně komunikuje elektronickou poštou, ovládá i zaslání přílohy, či naopak její přijetí a následné otevření
  • ovládá další běžné prostředky online a offline komunikace a výměny dat
  • uvědomuje si nutnost posouzení validity informačních zdrojů a použití informací relevantních pro potřeby řešení konkrétního problému
  • orientuje se v získaných informacích, třídí je, analyzuje, vyhodnocuje, provádí jejich výběr a dále je zpracovává
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, ovládá jejich vyhledávání
- internet jako zdroj informací
- jak internet pracuje
- práce s různými prohlížeči
- komunikace pomocí internetu: e-mail, elektronická konference, diskusní fórum
- přímá ( on-line) komunikace: chat, ICQ
Lokální síť, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • chápe specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • samostatně komunikuje elektronickou poštou, ovládá i zaslání přílohy, či naopak její přijetí a následné otevření
  • využívá další funkce poštovního klienta (organizování, plánování…)
- počítačová síť ( LAN, WAN), server, pracovní stanice
- připojení k síti
- specifikace práce v síti, sdílení dokumentů a prostředků