telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

Informační a komunikační technologie
2. ročník3. ročník

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecné cíle vyučovacího předmětu


- naučí žáky pracovat s prostředky informačních technologií a pracovat s informacemi,
- připraví žáky k tomu, aby efektivně využívali prostředky informačních technologií jak v průběhu přípravy v jiných předmětech, tak v dalším vzdělání i výkonu povolání, ale i v soukromém a občanském životě,
- umožní žákům pracovat se základním kancelářským SW a s dalším aplikačním programovým vybavením.

Charakteristika učiva


- naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém,
- umí na uživatelské úrovni pracovat se základním kancelářským SW ( textový editor, tabulkový procesor, návrh jednoduché prezentace, práce s jednoduchou databází),
- seznámí se s dalším běžným aplikačním programovým vybavením,
- žák zvládá efektivně pracovat s informacemi ( zejména s využitím prostředků ICT) a dovede komunikovat pomocí Internetu a elektronické pošty,
- umí zpracovat věcně správně a srozumitelně přiměřeně náročné souvislé texty na PC na běžná i odborná témata, pracovní a jiné písemnosti ( žádosti, životopisy, formuláře),
- žák zvládá obsluhu tiskárny, scanneru.

Pojetí výuky


- učivo bude vysvětleno v opakujících se celcích, které se ve vyšších ročnících budou zaměřovat na prohlubování znalostí,
- těžištěm výuky je, že po výkladu bude následovat okamžité provedení praktických úkolů,
- vyučování bude probíhat v učebně ICT,
- třída bude dělena na skupiny tak, aby u každé PC stanice seděl jeden žák,
- při výkladu budou použity vhodné prezentační pomůcky (nástěnné obrazy, meotar, dataprojektor apod.),
- žáci si budou své poznatky zapisovat do sešitů.

Hodnocení žáků


- žák je hodnocen za grafickou úpravu, nápaditost, samostatnost a dovednost při zpracování daných témat,
- ke každému tématu budou zařazovány ověřovací praktické úkoly, které budou všichni žáci
řešit souběžně,
- znalost některých témat bude ověřována ústním či písemným zkoušením nebo formou vytvořené a obhájené prezentace,
- klasifikace bude vycházet nejen z výsledků zkoušení žáka, ale bude zohledněn i přístup žáka k řešení jednotlivých úloh při procvičování učiva,
- hodnocení se bude řídit klasifikačním řádem, který je součástí školního řádu.
- hodnocení bude mít motivační charakter, žáci budou vedeni tak, aby cítili potřebu vzdělávat se s ohledem
na využitelnost získaných znalostí a dovedností v dalším studiu i v praktickém životě.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


- rozvíjí dovednosti v hledání informací z různých oblastí pomocí internetu,
- rozvíjí grafickou představivost (technické kreslení, matematika), estetičnost písemného projevu ( český jazyk), komunikace pomocí internetu ( e-mail, chat),
- má nadpředmětový charakter, prolíná velkým počtem vyučovacích předmětů,
- prohlubuje komunikativní dovednosti a dovednost spolupracovat,
- zvažuje různé zdroje dat,
- umí se radit s lidmi ve svém okolí,
- naučí se vytvářet a uspořádávat dokumentaci,
rozumí grafům, diagramům a tabulkám,
je schopen práce v týmu.

Poznámky:

Předmět se ve druhém ročníku vyučuje v prvním pololetí, kdy je zvýšena hodinová dotace, ve druhém pololetí se nevyučuje. Ve třetím ročníku v prvním pololetí je snížena hodinová dotace na jednu hodinu týdně, ve druhém pololetí je hodinová dotace naopak navýšena. Celkové týdenní dotace předmětu zůstává tři hodiny.

Informační a komunikační technologie