telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Přírodovědné vzdělávání

Fyzika
Základy přírodních věd
1. ročník (2 týdně)
povinný
2. ročník
Učivo

Úvod do předmětu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • zná význam pojmu fyzikální veličina, zná jednotky fyzikálních veličin a zvládá jejich převody
- fyzika jako přírodní věda
- rozdělení fyziky
- fyzikální měření
- význam fyzikálních veličin
- základní a vedlejší jednotky veličin
- uplatnění poznatků fyziky
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí

Mechanika, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzděláváníučivo
  • umí objasnit základní pojmy mechaniky
  • umí vysvětlit částicovou strukturu látek
- úvod, základní pojmy mechaniky
- formy existence hmoty, skupenství látek
Kinematika, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • umí vysvětlit pojem trajektorie a podle tvaru rozlišit pohyb přímočarý a křivočarý
  • zná veličiny pro popis pohybu těles
  • rozliší druhy pohybů a řeší jednoduché úlohy na pohyb hmotného bodu
  • umí charakterizovat periodocký pohyb, zná veličiny pro popis pohybu bodu po kružnici
- veličiny pro popis pohybu tělesa
- klasifikace pohybů podle trajektorie a velikosti rychlosti
- pohyb bodu po kružnici
- volný pád tělesa
Dynamika, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
  • využívá Newtonovy pohybové zákony k objasnění nebo předvídání změn pohybu těles
  • určí výslednici sil působících na těleso
- význam veličiny síla, účinky síly
- Newtonovy pohybové zákony
- tíha tělesa a tíhová síla
Mechanická práce a energie, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • určí mechanickou práci a energii při pohybu tělesa působením stálé síly
  • umí vysvětlit vztah mezi veličinami mechanická energie a mechanická práce
  • užívá s porozuměním vztah mezi veličinami mechanická práce a výkon, vysvětlí pojem účinnost
  • vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie
- podmínky konání mechanické práce
- vztah veličin mechanická práce a mechanická energie
- veličiny výkon a účinnost
- zákon zachování mechanické energie
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Člověk a životní prostředí

Mechanika tuhého tělesa, 7 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • určí výslednici sil působících na těleso
  • umí popsat model tuhého tělesa, vysvětlí význam těžiště tělesa
  • umí určit podmínky rovnováhy sil
  • umí vysvětlit princip a účel jednoduchých strojů
  • umí objasnit tření, zná příčiny vzniku tření, chápe význam jevu a umí popsat jeho využití v praxi
  • zná význam převodů,umí určit zda dojde ke změně rychlosti nebo směru otáčení
- model tuhého tělesa, pohyb posuvný a otáčivý
- moment síly, momentová věta
- podmínky rovnováhy sil, těžiště tělesa
- jednoduché stroje
- tření, druhy tření
- převody
Mechanika tekutin, 9 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie
  • umí charakterizovat tekutiny, vysvětlit pojem viskozita
  • využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních problémů a úloh
  • využívá poznatků Pascalova zákona při popisu hydraulického zařízení
  • zná účinky hydrostatické vztlakové síly a umí určit její velikost pomocí Archimédova zákona
  • umí popsat vlastnosti tekutin, vysvětlí pojem proudění
- charakteristika tekutin, viskozita
- tlak, tlaková síla
- Pascalův zákon, užití v technické praxi
- Archimédův zákon
- proudění tekutin
pokrytí průřezových témat

Informační a komunikační technologie

Člověk a životní prostředí

Elektřina a magnetismus, 26 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • umí vysvětlit částicovou strukturu látek
  • umí určit elektrický náboj tělesa
  • popíše elektrické pole z hlediska jeho působení na bodový elektrický náboj
  • umí popsat jednoduchý elektrický obvod a analyzovat důvody, proč proud obvodem prochází nebo neprochází
  • řeší úlohy s elektrickými obvody s použitím Ohmova zákona
  • stanoví, které spotřebiče v domácnosti mají největší odběr elektrické energie a navrhne způsob úspory
  • popíše princip a použití polovodičových součástek s přechodem PN
  • vysvětlí princip galvanického článku
  • rozliší stejnosměrný a střídavý proud
  • rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
  • využívá praktické poznatky o působení magnetického pole na magmet a cívku s proudem
  • určí magnetickou sílu v magnetickém poli vodiče s proudem
  • popíše princip generování střídavých proudů a jejich využití v energetice
- elektrický náboj, jeho vlastnosti
- elektrické pole, elektrická síla, kapacita vodiče
- elektrický proud, elektrické napětí
- vedení proudu v látkách, zákony elektrického proudu
- elektrický obvod, řazení součástek
- polovodiče, přechod PN, využití polovodičů v praxi
- vlastnosti magnetů, magnetické pole vodiče s elektrickým proudem
- elektromagnetická indukce
- vznik střídavého proudu, přenos elektrické energie
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí