telefon: | 596 788 241 | fax: | 596 788 236 |
ředitel: | Mgr. Miroslav Dočkal | kontakty: | sekretariat@sosd.cz |
hl. koordinátor: | Ing. Luboš Romanowski | IČ: | 14451093 |
email: | sekretariat@sosd.cz | REDIZO: | 600171311 |
zřizovatel: | Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava |
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace
|
Charakteristika vzdělávacího programu
Učební plán
Učební osnovy
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Přírodovědné vzdělávání
Učivo
Úvod do předmětu, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- fyzika jako přírodní věda
- rozdělení fyziky
- fyzikální měření
- význam fyzikálních veličin
- základní a vedlejší jednotky veličin
- uplatnění poznatků fyziky
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a životní prostředí
|
Mechanika, 2 vyučovací hodiny
výsledky vzdělávání | učivo |
|
- úvod, základní pojmy mechaniky
- formy existence hmoty, skupenství látek
|
Kinematika, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
umí vysvětlit pojem trajektorie a podle tvaru rozlišit pohyb přímočarý a křivočarý
-
zná veličiny pro popis pohybu těles
-
rozliší druhy pohybů a řeší jednoduché úlohy na pohyb hmotného bodu
-
umí charakterizovat periodocký pohyb, zná veličiny pro popis pohybu bodu po kružnici
|
- veličiny pro popis pohybu tělesa
- klasifikace pohybů podle trajektorie a velikosti rychlosti
- pohyb bodu po kružnici
- volný pád tělesa
|
Dynamika, 8 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
-
využívá Newtonovy pohybové zákony k objasnění nebo předvídání změn pohybu těles
-
určí výslednici sil působících na těleso
|
- význam veličiny síla, účinky síly
- Newtonovy pohybové zákony
- tíha tělesa a tíhová síla
|
Mechanická práce a energie, 6 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
určí mechanickou práci a energii při pohybu tělesa působením stálé síly
-
umí vysvětlit vztah mezi veličinami mechanická energie a mechanická práce
-
užívá s porozuměním vztah mezi veličinami mechanická práce a výkon, vysvětlí pojem účinnost
-
vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie
|
- podmínky konání mechanické práce
- vztah veličin mechanická práce a mechanická energie
- veličiny výkon a účinnost
- zákon zachování mechanické energie
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
Člověk a životní prostředí
|
Mechanika tuhého tělesa, 7 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
určí výslednici sil působících na těleso
-
umí popsat model tuhého tělesa, vysvětlí význam těžiště tělesa
-
umí určit podmínky rovnováhy sil
-
umí vysvětlit princip a účel jednoduchých strojů
-
umí objasnit tření, zná příčiny vzniku tření, chápe význam jevu a umí popsat jeho využití v praxi
-
zná význam převodů,umí určit zda dojde ke změně rychlosti nebo směru otáčení
|
- model tuhého tělesa, pohyb posuvný a otáčivý
- moment síly, momentová věta
- podmínky rovnováhy sil, těžiště tělesa
- jednoduché stroje
- tření, druhy tření
- převody
|
Mechanika tekutin, 9 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie
-
umí charakterizovat tekutiny, vysvětlit pojem viskozita
-
využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních problémů a úloh
-
využívá poznatků Pascalova zákona při popisu hydraulického zařízení
-
zná účinky hydrostatické vztlakové síly a umí určit její velikost pomocí Archimédova zákona
-
umí popsat vlastnosti tekutin, vysvětlí pojem proudění
|
- charakteristika tekutin, viskozita
- tlak, tlaková síla
- Pascalův zákon, užití v technické praxi
- Archimédův zákon
- proudění tekutin
|
pokrytí průřezových témat |
Informační a komunikační technologie
Člověk a životní prostředí
|
Elektřina a magnetismus, 26 vyučovacích hodin
výsledky vzdělávání | učivo |
-
umí vysvětlit částicovou strukturu látek
-
umí určit elektrický náboj tělesa
-
popíše elektrické pole z hlediska jeho působení na bodový elektrický náboj
-
umí popsat jednoduchý elektrický obvod a analyzovat důvody, proč proud obvodem prochází nebo neprochází
-
řeší úlohy s elektrickými obvody s použitím Ohmova zákona
-
stanoví, které spotřebiče v domácnosti mají největší odběr elektrické energie a navrhne způsob úspory
-
popíše princip a použití polovodičových součástek s přechodem PN
-
vysvětlí princip galvanického článku
-
rozliší stejnosměrný a střídavý proud
-
rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
-
využívá praktické poznatky o působení magnetického pole na magmet a cívku s proudem
-
určí magnetickou sílu v magnetickém poli vodiče s proudem
-
popíše princip generování střídavých proudů a jejich využití v energetice
|
- elektrický náboj, jeho vlastnosti
- elektrické pole, elektrická síla, kapacita vodiče
- elektrický proud, elektrické napětí
- vedení proudu v látkách, zákony elektrického proudu
- elektrický obvod, řazení součástek
- polovodiče, přechod PN, využití polovodičů v praxi
- vlastnosti magnetů, magnetické pole vodiče s elektrickým proudem
- elektromagnetická indukce
- vznik střídavého proudu, přenos elektrické energie
|
pokrytí průřezových témat |
Člověk a životní prostředí
|
|