Učební osnovy

4. ročník


Elektrické stroje a přístroje


0+2  týdně, P
Transformátory II.
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše konstrukci a vysvětlí princip činnosti transformátoru
  • rozlišuje režimy chodu transformátoru, účinnost transformátoru, vysvětlí význam a podmínky paralelního chodu, objasní zapojení vinutí trojfázových transformátorů
  • uvede možnosti řízení napětí transformátoru, orientuje se ve speciálních transformátorech
  • vysvětlí konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • uvede principy elektrických zapojení elektrických strojů

- transformátory, význam a použití, popis transformátoru a princip činnosti, indukované napětí a převod transformátoru
- transformátor naprázdno, nakrátko a při zatížení, účinnost transformátoru
- trojfázový transformátor, zapojení vinutí, paralelní chod a činnost, řízení napětí
- zvláštní transformátory (autotransformátory, měřicí, pecové a svařovací transformátory)

Asynchronní stroje II.
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí princip činnosti asynchronního motoru, objasní jeho provedení, možnosti spouštění, řízení otáček a reverzaci chodu
  • objasní činnost jednofázových asynchronních motorů, popíše jejich provedení, spouštění a praktické použití
  • vysvětlí konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • uvede principy elektrických zapojení elektrických strojů

- točivé elektrické stroje, principy, rozdělení a provedení
- význam asynchronních strojů, princip činnosti, vznik točivého magnetického pole
- synchronní a asynchronní otáčky, skluz
- rozdělení asynchronních motorů, konstrukce, vlastnosti a použití
- spouštění, řízení otáček, reverzace, momentové charakteristika
- jednofázové asynchronní motory, konstrukce, vlastnosti, spouštění a použití
- lineární asynchronní motor

Synchronní stroje II.
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí režim synchronního stroje - motor a alternátor, objasní princip činnosti synchronního stroje, chápe význam a použití alternátorů v rámci energetiky
  • orientuje se v možnostech spouštění synchronních motorů, uvede provedení a možnosti použití krokových motorů
  • vysvětlí konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • uvede principy elektrických zapojení elektrických strojů

- rozdělení, význam a konstrukce synchronních strojů
- princip činnosti synchronního stroje
- alternátory (konstrukce turboalternátorů a hydroalternátorů, paralelní chod alternátorů)
- synchronní motory a jejich spouštění
- synchronní kompenzátory
- speciální synchronní stroje (krokový motor, selsyn)

Stejnosměrné stroje II.
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní rozdělení a konstrukci stejnosměrných strojů, uvede princip motoru a vznik tažné síly
  • objasní princip dynama a vznik indukovaného napětí, vysvětlí princip komutátoru
  • orientuje se v zapojení a použití stejnosměrných motorů a dynam

- rozdělení, význam a konstrukce stejnosměrných strojů, využití elektrochemie
- princip činnosti stejnosměrného motoru, točivý moment, otáčky kotvy
- princip činnosti dynama, indukované napětí ve vinutí kotvy
- komutace, činnost komutátoru, reakce kotvy
- dynama (rozdělení, charakteristiky, použití), řízení napětí
- motory (rozdělení, charakteristiky, použití), spouštění, řízení otáček
- brzdění a reverzace motoru

Komutátorové motory na střídavý proud II.
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede rozdělení komutátorových motorů na střídavý proud
  • popíše provedení, vlastnosti a použití jednofázového komutátorového motoru

- význam a rozdělení komutátorových strojů na střídavý proud
- komutátorových stroje jednofázové, význam, konstrukce a použití
- trojfázové komutátorových stroje napájené do statoru a do rotoru, vlastnosti a použití

Elektrické přístroje a zařízení II.
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede rozdělení elektrických přístrojů, objasní základní pojmy v oblasti elektrických přístrojů
  • popíše konstrukci a použití elektrických přístrojů nízkého napětí
  • orientuje se v rozdělení a použití elektrických přístrojů vn a vvn, objasní význam svodičů přepětí
  • rozlišuje vlastnosti elektrických přístrojů pro spínání, jištění, proudovou ochranu
  • popíše zapojení elektrických přístrojů dle schématu

- rozdělení elektrických přístrojů, základní pojmy a názvosloví
- požadavky na vlastnosti zaručující bezpečnou a spolehlivou funkci
- spínací přístroje (rozdělení, funkční části, podmínky dobrého vodivého styku, vznik a zhášení obouku)
- elektrické přístroje nízkého napětí, spínače nn, pojistky, jističe, chrániče
- ochrany elektrických strojů
- elektromagnety (rozdělení a použití), elektromagnetické stykače a relé
- elektrické přístroje vn a vvn (rozdělení a použití), svodiče přepětí - bleskojistky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- objasní správné postupy při likvidaci elektrických přístrojů a zařízení z ekologického hlediska

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • řešili elektrické obvody, navrhovali a realizovali odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volili vhodné součástky
  • rozlišovali druhy elektrických přístrojů a na základě diagnostikovaných hodnot prováděli jejich opravy
Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat
  • rozuměli různým způsobům technického zobrazování
  • četli a vytvářeli elektrotechnická schémata, grafickou dokumentaci desek plošných spojů aj. produkty grafické technické komunikace používané v elektrotechnice