Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu:
Předmět Strojírenská technologie má vliv na představu o vzniku a vytvoření všech technických součástí,strojů a zařízení.Poznatky získané v předmětu Strojírenská technologie navazují na předměty jako jsou Strojnictví,Technická dokumentace,Technologie a Kolejová vozidla.
kde s těmito předměty poskytuje komplexní informace o materiálech a jejich zpracování.
Vzdělávání směřuje k tomu aby žáci dovedli:
- profilovat jako technický pracovníci
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi
- rozšiřovat schopnosti slovního i grafického technického vyjadřování
- rozvíjet technické myšlení a technickou představivost
- pracovat s odbornou literaturou
- upřednostňovat odbornou terminologii
- zdokonalovat schopnosti řešení technických problému
-posuzovat dopad výroby a následného zpracování na přírodu
Charakteristika učiva
Zvládnutí předmětu Strojírenská technologie je předpokladem pro vykonávání pracovních činností v technologické přípravě strojírenské výroby, dále v opravárenství a je základem kvalifikace všech technických pracovníků ve strojírenství. Obsahově se předmět týká okruhu vlastností polotovarů a předvýrobků, typická využití jednotlivých druhů apod., základů metalografie, tepelného zpracování a dalšího zpracování materiálu.
Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy navazujícími na sebe a na učivo dalších technických předmětů.Obsah učiva byl rodělen do těchto témat:
- materiály
- vlastnosti materiálů
- zkoušení materiálů
- nástrojové materiály
- konstrukční materiály kovové
- plasty a jiné nekovové materiály
- pomocné materiály a provozní hmoty
- základy metalografie a tepelného zpracování
- polotovary vyrobené odléváním
- polotovary vyrobené hutním tvářením a kováním
- koroze, ochrana proti korozi
Cíle vzdělávání v oblasti citů,postojů,hodnot a preferencí
Vzdělávání směřuje k tomu aby žáci:
- dovedli pracovat v kolektivu i samostatně
- mysleli ekologicky a ekonomicky
- rozvíjeli komunikatívni dovednosti
- dbali na svědomitou a poctivou práci
- vytvářeli fungující mezilidské vztahy
Pojetí výuky:
Výuka je zaměřena teoreticky.Tématické celky jsou doplněny příklady a dílčimi úkoly.
Hlavní znaky výuky:
- odborný výklad s použitím literatury, pomůcek,materiálů a výrobků
- použití audiovizuální techniky
- práce žáků s odborným textem – odbornou učebnicí
- využití poznatků z praxe
Hodnocení výsledků žáků:
- hodnocení tématických celků písemnou formou
- ústní zkoušení
- hodnocení domácích úkolů
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu