telefon:596 788 241fax:596 788 236
ředitel:Mgr. Miroslav Dočkalkontakty:sekretariat@sosd.cz
hl. koordinátor:Ing. Luboš RomanowskiIČ:14451093
email:sekretariat@sosd.czREDIZO:600171311
zřizovatel:Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava
SOŠ dopravní a SOU, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Automechanik

Moravská 2/964, 703 00 Ostrava-Vítkovice , www.sosd.cz

Přírodovědné vzdělávání

FyzikaZáklady přírodních věd
1. ročník2. ročník (0 + 1 týdně)
povinný
Učivo

Základy biologie, 11 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • charakterizuje názory na vznik a vývoj života na Zemi
  • vyjádří vlastními slovy základní vlastnosti živých soustav
  • popíše buňku jako základní stavební a funkční jednotku života
  • charakterizuje rostlinnou a živočišnou buňku
  • vysvětlí rozdíl mezi autotrofní a heterotrofní buňkou
  • uvede základní skupiny organismů a porovná je
  • vysvětlí základní genetické pojmy a objasní význam genetiky
  • popíše stavbu lidského těla a vysvětlí funkci orgánů a orgánových soustav
  • vysvětlí význam zdravé výživy a uvede principy zdravého životního stylu
  • uvede příklady bakteriálních, virových a jiných onemocnění a možnosti prevence
- vznik a vývoj života na Zemi
- vlastnosti živých soustav (systémové uspořádání, metabolismus, dráždivost, rozmnožování, adaptace, růst a vývoj)
- typy buněk
- rozmanitost organismů a jejich charakteristika
- dědičnost a proměnlivost
- biologie člověka
- zdraví a nemoc
pokrytí průřezových témat

Člověk a životní prostředí

Ekologie, 13 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • vysvětlí základní ekologické pojmy
  • charakterizuje abiotické (sluneční záření, atmosféra, hydrosféra, pedosféra) a biotické faktory prostředí (populace, společenstva, ekosystémy)
  • charakterizuje základní vztahy mezi organismy ve společenstvu
  • vysvětlí potravní vztahy v přírodě
  • popíše podstatu koloběhu látek v přírodě z hlediska látkového a energetického
  • charakterizuje různé typy krajiny a její využití člověkem
- základní ekologické pojmy
- ekologické faktory prostředí
- potravní řetězce a potravní pyramidy
- koloběh látek v přírodě a tok energie
- typy krajiny
Člověk a životní prostředí, 9 vyučovacích hodin
výsledky vzděláváníučivo
  • popíše historii vzájemného ovlivňování člověka a přírody
  • hodnotí vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí
  • charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví
  • charakterizuje přírodní zdroje surovin a energie z hlediska jejich obnovitelnosti, posoudí vliv jejich využívání na prostředí
  • popíše způsoby nakládání s odpady
  • uvede příklady globálních problémů na Zemi a možnosti jejich řešení ve vztahu k problémům regionálním a lokálním
  • uvede základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě a dokáže získat informace o aktuální situaci
  • uvede příklady chráněných území v České republice a v regionu
  • uvede základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí
  • vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických, technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí
  • zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí
  • na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému
- vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím
- přírodní zdroje energie a surovin
- odpady
- globální problémy
- ochrana přírody a krajiny
- nástroje společnosti na ochranu životního prostředí
- zásady udržitelného rozvoje
- odpovědnost jedince za ochranu přírody a životního prostředí
pokrytí průřezových témat

Občan v demokratické společnosti