Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl vyučovacího předmětu
Předmět ekonomika je vyučován ve třetím ročníku daného učebního oboru.
Cílem výuky předmětu je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, aby žáci porozuměli podstatě podnikatelské činnosti a dovedli se správně orientovat v ekonomických souvislostech reálného života.
Charakteristika učiva
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ekonomika je rozdělen do šesti tematických celků.
Obsahový okruh učiva je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat.
Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítávat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Výuka ekonomických znalostí směřuje k tomu, aby žáci:
• měli vhodnou míru ekonomického sebevědomí a byli schopni sebehodnocení a sebekritiky a přijímali odpovědnost za svá jednání a rozhodnutí
• vážili si demokracie a svobody, ale také hledali hranice mezi osobní svobodou a společenskou odpovědností
• chovali se tolerantně a solidárně, byli ochotni se angažovat nejen pro vlastní prospěch, ale i pro veřejný zájem
• byli ochotni klást si existenční, etické a ekonomické otázky a hledat na ně správná řešení a odpovědi
• dodržovali klíčové kompetence jako např. zásady a předpisy BOZP, dodržovali pracovní dobu, vážili si kvalitní práce jiných lidí, vážili si života, zdraví, životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace
Pojetí výuky
Výuka učiva předmětu ekonomika je teoretická s praktickými ukázkami typových výpočtů a řešení.
Základními metodami výuky jsou:
• odborný výklad s použitím zákonů, vyhlášek, norem, učebnic ekonomiky, odborných časopisů a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem např. se zákony, vyhláškami, dohodami a smlouvami
• diskusní metody na zadané ekonomické téma
• procvičování typových příkladů výpočtů a řešení
• samostatné práce žáků zaměřené na určité ekonomické téma
Hodnocení výsledků žáků
Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:
• hloubku a porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané ekonomické poznatky v praxi i v běžném životě
• samostatnost a tvůrčí přístup žáků
Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:
• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• výsledků závěrečných testů z jednotlivých učebních ekonomických celků
• hodnocení samostatných seminárních prací na zadané ekonomické téma
• ústního zkoušení žáků
• hodnocení samostatnosti a tvůrčího přístupu žáků při řešení zadaných ekonomických úkolů
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí
Tento předmět se v prvé řadě zabývá oblastí mikroekonomie, která žáku vysvětlí základní principy fungování společnosti zaměřené na jednotlivé účastníky trhu a jejich ekonomické chování. Získá potřebné znalosti pro vstup na trh práce včetně založení (provozování) vlastních podnikatelských aktivit. Následuje oblast makroekonomická, která slouží k pochopení fungování národního hospodářství jako celku včetně jejich principů a zákonů.
Z klíčových dovedností předmět ekonomika rozvíjí především:
• dovednost řešit problémy a problémové situace zejména v podnikatelské činnosti, ale i v běžném životě, tak, aby se žáci správně orientovali v ekonomických souvislostech a činnostech souvisejících se zaměstnaneckými či podnikatelskými aktivitami ve svém oboru, příkladem může být hledání zaměstnání v oboru, vyplnění daňového přiznání, sestavení podnikatelského záměru v podnikatelské činnosti, orientace v daňové soustavě nebo znalost zásad a vedení daňové evidence
• předmět klade důraz také na komunikativní dovednosti žáků zejména při prezentaci řešení různých ekonomických problémů, které vedou ke komunikaci např. s úřady, se spolupracovníky či s nadřízenými
• za jednu z klíčových celoživotních priorit žáků se považuje také proces celoživotního ekonomického vzdělávání a učení
Člověk a svět práce